Σε αυτό τη νέα κατηγορία μας θα παρουσιάζουμε διάφορα ενδιαφέροντα
εγκαταλελειμμένα οχήματα και υποδομές ανά το κόσμο με ιδιαίτερες
στρατιωτικής αξίας ιστορίες. Καθότι εγκαταλελειμμένα έχουν το
πλεονέκτημα αλλά και μειονέκτημα ότι δεν έχουν συντηρηθεί με οποιοδήποτε
τρόπο. Έτσι, θα ξεκινήσουμε με ένα τέτοιο που επισκεφθήκαμε πρόσφατα,
το υποβρύχιο B-80 της Σοβιετικής Ένωσης που βρίσκεται κυριολεκτικά στο
κέντρο του Άμστερνταμ, λίγο πίσω από το κεντρικό σταθμό της πόλης, στην
Ολλανδία.
Τη περίοδο 1952-1957 το πολεμικό ναυτικό της Σοβιετικής Ένωσης ξεκίνησε
το Πρόγραμμα 611. Ένα πρόγραμμα στο οποίο οι σύμμαχοι έδωσαν τη κωδική
ονομασία «Ζούλου». Ο στόχος του προγράμματος 611 ήταν η κατασκευή
επιθετικών υποβρυχίων με δυνατότητες ανώτερες των δυτικών. Συνολικά
κατασκευάστηκαν 26, 8 στο Λένινγκραντ και 18 στο Σεβεροντβίνσκ. Τα
ονόματα που τους δόθηκαν ήταν B-61 έως B-82, και B-88 έως B-91.
Αντίστοιχα οι σύμμαχοι που δε γνώριζαν αυτά τα ονόματα τα αποκαλούσαν
«Ζούλου I» έως και V βάσει των εξωτερικών σχεδιαστικών χαρακτηριστικών
τους. Το B-80 ήταν ένα από τα «Ζούλου V» και σήμερα αργοπεθαίνει στα
κλειστά ολλανδικά νερά.
Μετά το τέλος του Ψυχρού Πολέμου και τη κατάρρευση της Σοβιετικής Ένωσης πολλά από αυτά τα υποβρύχια βρέθηκαν στα χέρια ιδιωτών. Το ίδιο έγινε και με το B-80 που αγοράστηκε από κάποιον Ολλανδό ιδιώτη ο οποίος το μετέφερε στη περιοχή NDSM του Άμστερνταμ, και άρχισε να το χρησιμοποιεί ως ενοικιαζόμενο χώρο για κάθε είδους εκδήλωση. Βλέπετε παρακάτω το σχέδιο των υποβρυχίων του προγράμματος 611 της Σοβιετικής Ένωσης.
Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα πράγματα με το συγκεκριμένο είναι ότι ακόμα και σήμερα, και οι δύο χώροι με τορπιλοσωλήνες (ο ένας με έξι και ο άλλος με τέσσερις) τύπου Stern είναι σε άψογη κατάσταση. Βλέπετε και μόνοι σας τη κατάσταση τους παρακάτω.
Και υπάρχουν διάφορα μικρά και μεγάλα μέρη εντός του υποβρυχίου που θυμίζουν πως πριν από λίγα χρόνια εκεί ζούσαν 70 άντρες του πολεμικού ναυτικού της Σοβιετικής Ένωσης. Αρκετά τμήματα του υποβρυχίου είναι ακόμα σε πολύ καλή κατάσταση χωρίς να έχουν επηρεαστεί από τα χρόνια. Επίσης, είναι πολύ θετικό ότι βανδαλισμοί έχουν γίνει μόνο στο εξωτερικό του μέρος. Εσωτερικά είναι σε πολύ καλύτερη κατάσταση. Βλέπετε παρακάτω ένα πίνακα ασυρμάτου όπου αναγράφει «частота мгц» (Συχνότητα σε MHz).
Αντίστοιχα μπορείτε να δείτε τη γέφυρα του υποβρυχίου στη φωτογραφία που ακολουθεί. Προφανώς η γέφυρα δεν είναι στην ίδια καλή κατάσταση καθότι περισσότερο εκτεθειμένη και πιο εύκολα προσβάσιμη.
Είναι σημαντικό να αναφέρουμε ότι η πρόσβαση στο υποβρύχιο είναι εφικτή μόνο μέσω νερού καθώς δεν υπάρχει οποιαδήποτε επικοινωνία του με τη στεριά. Ωστόσο, είναι πολύ κοντά στο λιμάνι NDSM του Άμστερνταμ και ακόμα και με μία απλή βάρκα μπορεί να το επισκεφθεί κανείς μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα.
Εάν σας δοθεί ποτέ η ευκαιρία να βρεθείτε στο Άμστερνταμ της Ολλανδίας, τότε αξίζει να δοκιμάσετε να ανεβείτε σε αυτό το κομμάτι της ιστορίας. Σίγουρα θα μάθετε αρκετά από αυτή την εμπειρία μέσα σε ένα σοβιετική υποβρύχιο του Ψυχρού Πολέμου.
Κλείνοντας, είναι κρίμα τέτοια κομμάτια της σύγχρονης πολεμικής ιστορίας να σαπίζουν κατ’αυτό το τρόπο. Ελπίζουμε κάποιος να μπορέσει να το εκμεταλλευτεί με σεβασμό στην ιστορία ώστε να μη χαθεί για πάντα μέσα στα επόμενα χρόνια. Σχεδόν οποιαδήποτε χρήση του θα ήταν προτιμότερη από το να καταστρέφεται χρόνο με το χρόνο.
Περιγραφή | Υποβρύχιο B-80 (Zulu V) |
Έτος κατασκευής | 1952-1957 |
Χώρα προέλευσης | Σοβιετική Ένωση |
Αποστολή | Επιθετικό υποβρύχιο |
Κατάσταση | Εγκαταλελειμμένο |
Συντεταγμένες | 52°24’00.8″N 4°53’26.4″E (σύνδεσμος στο Google Maps) |
Μετά το τέλος του Ψυχρού Πολέμου και τη κατάρρευση της Σοβιετικής Ένωσης πολλά από αυτά τα υποβρύχια βρέθηκαν στα χέρια ιδιωτών. Το ίδιο έγινε και με το B-80 που αγοράστηκε από κάποιον Ολλανδό ιδιώτη ο οποίος το μετέφερε στη περιοχή NDSM του Άμστερνταμ, και άρχισε να το χρησιμοποιεί ως ενοικιαζόμενο χώρο για κάθε είδους εκδήλωση. Βλέπετε παρακάτω το σχέδιο των υποβρυχίων του προγράμματος 611 της Σοβιετικής Ένωσης.
Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα πράγματα με το συγκεκριμένο είναι ότι ακόμα και σήμερα, και οι δύο χώροι με τορπιλοσωλήνες (ο ένας με έξι και ο άλλος με τέσσερις) τύπου Stern είναι σε άψογη κατάσταση. Βλέπετε και μόνοι σας τη κατάσταση τους παρακάτω.
Και υπάρχουν διάφορα μικρά και μεγάλα μέρη εντός του υποβρυχίου που θυμίζουν πως πριν από λίγα χρόνια εκεί ζούσαν 70 άντρες του πολεμικού ναυτικού της Σοβιετικής Ένωσης. Αρκετά τμήματα του υποβρυχίου είναι ακόμα σε πολύ καλή κατάσταση χωρίς να έχουν επηρεαστεί από τα χρόνια. Επίσης, είναι πολύ θετικό ότι βανδαλισμοί έχουν γίνει μόνο στο εξωτερικό του μέρος. Εσωτερικά είναι σε πολύ καλύτερη κατάσταση. Βλέπετε παρακάτω ένα πίνακα ασυρμάτου όπου αναγράφει «частота мгц» (Συχνότητα σε MHz).
Αντίστοιχα μπορείτε να δείτε τη γέφυρα του υποβρυχίου στη φωτογραφία που ακολουθεί. Προφανώς η γέφυρα δεν είναι στην ίδια καλή κατάσταση καθότι περισσότερο εκτεθειμένη και πιο εύκολα προσβάσιμη.
Είναι σημαντικό να αναφέρουμε ότι η πρόσβαση στο υποβρύχιο είναι εφικτή μόνο μέσω νερού καθώς δεν υπάρχει οποιαδήποτε επικοινωνία του με τη στεριά. Ωστόσο, είναι πολύ κοντά στο λιμάνι NDSM του Άμστερνταμ και ακόμα και με μία απλή βάρκα μπορεί να το επισκεφθεί κανείς μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα.
Εάν σας δοθεί ποτέ η ευκαιρία να βρεθείτε στο Άμστερνταμ της Ολλανδίας, τότε αξίζει να δοκιμάσετε να ανεβείτε σε αυτό το κομμάτι της ιστορίας. Σίγουρα θα μάθετε αρκετά από αυτή την εμπειρία μέσα σε ένα σοβιετική υποβρύχιο του Ψυχρού Πολέμου.
Κλείνοντας, είναι κρίμα τέτοια κομμάτια της σύγχρονης πολεμικής ιστορίας να σαπίζουν κατ’αυτό το τρόπο. Ελπίζουμε κάποιος να μπορέσει να το εκμεταλλευτεί με σεβασμό στην ιστορία ώστε να μη χαθεί για πάντα μέσα στα επόμενα χρόνια. Σχεδόν οποιαδήποτε χρήση του θα ήταν προτιμότερη από το να καταστρέφεται χρόνο με το χρόνο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου