Σε αυτό το άρθρο θα δούμε το ερπυστριοφόρο BV-208 που φέρει το
ραντάρ ARTHUR WLS τα οποία έχει ο Ελληνικός Στρατός από το 2011. Θα
χωρίσουμε την παρουσίαση σε δύο τμήματα, ένα για το όχημα BV-208 της
Σουηδικής Hägglunds και ένα δεύτερο για το ARTHUR/WLS (που σημαίνει Artillery Hunting Radar/Weapon Locating System – Ραντάρ Εντοπισμού Πυροβολικού/Σύστημα Εντοπισμού Όπλων) της επίσης Σουηδικής Saab Microwave Systems.
Στην παραπάνω φωτογραφία βλέπετε ένα από τα ARTHUR WLS του Ελληνικού
Στρατού με την κεραία βεληνεκούς 40 χιλιμέτρων πάνω στο ερπυστριοφόρο
όχημα BV-208.
Σύντομη Ιστορία του BV-208
Η κατασκευή του ξεκίνησε το 1974 ως τεθωρακισμένο όχημα μεταφοράς
προσωπικού για τον Σουηδικό Στρατό. Είναι ένα ερπυστριοφόρο όχημα με δύο
τμήματα που μπορεί να μεταφέρει εως και 17 άτομα. Στην επόμενη
φωτογραφία βλέπουμε ένα από αυτά τα οχήματα του Σουηδικού Στρατού.
Το συγκεκριμένο μπορεί να μεταφέρει 6 άτομα στο μπροστινό μέρος και 11
στο πίσω. Πλέον, η παραγωγή τους πέρασε στον Αμερικανικό κολοσσό στη
βιομηχανία οπλικών συστημάτων, την BAE Systems. Σήμερα πάνω από 20 χώρες
έχουν αυτά τα οχήματα με πολλές και διαφορετικές χρήσεις. Στην Ελλάδα
από το 2009 υπάρχουν για τη μεταφορά και χειρισμό του συστήματος
εντοπισμού ARTHUR WLS.
Πρώτη φορά που χρησιμοποιήθηκαν στον Ελληνικό Στρατό ήταν κατά τη
διάρκεια προγραμματισμένων βολών μονάδων πυροβολικού της ΧΙΙ
Μηχανοκίνητης Μεραρχίας Πεζικού στο πεδίο ασκήσεων/βολών «ΑΕΤΟΥ» στην
Αλεξανδρούπολη στις 16-20 Φεβρουαρίου 2009. Το 2011 η INTRACOM Defense
Electronics (IDE) υπέγραψε αποκλειστική συμφωνία-πλαίσιο κατά την οποία
αναλαμβάνει την τεχνική υποστήριξη και συντήρηση των συστημάτων
εντοπισμού ARTHUR μαζί με τα οχήματα BV-208. Η τεχνική υποστήριξη και
συντήρηση λαμβάνει χώρο στις εγκαταστάσεις της εταιρίας στο Κορωπί.
Τεχνικά Χαρακτηριστικά του BV-208
Όπως ήδη αναφέρθηκε τα οχήματα αυτά έχουν πραγματικά δεκάδες
διαφορετικές χρήσεις. Εμείς θα ασχοληθούμε με τα τεχνικά χαρακτηριστικά
ασχέτως της χρήσης τους. Ας ξεκινήσουμε με τα χαρακτηριστικά του
οχήματος.
Κινητήρας : 2.8 λίτρων Ford Cologne V6
Μετάδοση : Αυτόματο κιβώτιο MB W 4A-018
Βάρος : 4500 κιλά
Μέγιτο Φορτίο : 2240 κιλά (630 μπροστά και 1610 κιλά πίσω)
Μήκος : 6.9 μέτρα
Πλάτος : 1.87 μέτρα
Ύψος : 2.4 μέτρα
Ένα από τα μεγάλα πλεονεκτήματα του οχήματος αυτού είναι η δυνατότητα
πρόσβασης του σε δύσβατες περιοχές. Ενδεικτικά, μπορεί να έχει πλάγια
κλίση ως και 40 μοίρες και απόκλιση του πίσω μέρους από το μπροστά έως
και 34 μοίρες από τον κεντρικό άξονα. Παρακάτω φαίνεται το σχετικό
σχέδιο από το εγχειρίδιο του εν λόγω οχήματος.
Αντιστοίχως σε μεταβολές επιπέδου, μπορεί να βρίσκεται σε διαφορετικό
επίπεδο από το πίσω του μέρος έως και 22 εκατοστά αλλά με δυνατότητα
ανάβασης σε επίπεδα με κλίση έως και 17 μοίρες όπως βλέπετε και εδώ.
Αυτό που το περιορίζει είναι ο τρόπος σύνδεσης του μπροστά με το πίσω μέρος. Η σύνδεση τους είναι μέσο υδραυλικών αναρτήσεων.
Στη συνέχεια βλέπετε μία φωτογραφία από το μηχανισμό σύνδεσης τους.
Το αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων είναι προσαρμοσμένο στον κινητήρα των 2.8
λίτρων στο μπροστινό μέρος και υπάρχουν δύο διαφορικά, ένα σε κάθε τμήμα
του οχήματος που μεταφέρουν την κίνηση στις ερπύστριες.
Και φωτογραφία από τον κινητήρα του οχήματος.
Κλείνωντας αυτή την εισαγωγή στα τεχνικά χαρακτηριστικά του αξίζει να
αναφέρουμε ότι οι ερπύστριες του είναι από λάστιχο διαστάσεων 20×90.6×64
και η συντήρηση τους είναι σχετικά πιο εύκολη από αυτή των μεταλλικών.
Χειρισμός του BV-208
Είναι σχεδιασμένο ώστε να είναι ένα πολύ έυκολο στο χειρισμό όχημα που
απαιτεί την ύπαρξη μόνο ενός χειριστή/οδηγού. Η θέση του οδηγού
βρίσκεται στα αριστερά και θυμίζει αρκετά ένα ημιφορτηγό.
Για την κατεύθυνση χρησιμοποιούμε το τιμόνι. Δεξιά από το τιμόνι υπάρχει
ο λεβιές από το αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων και από κάτω υπάρχουν δύο
πετάλια (γκάζι – δεξιά, φρένο – αριστερά). Δεξιά από το τιμόνι υπάρχει
ένας μοχλός για τους υαλοκαθαριστήρες και στην κονσόλα, ακριβώς από κάτω
από τον μοχλό αυτό υπάρχει το κουμπί εκκίνησης του κινητήρα μαζί με το
κλειδί.
Όπως είναι εύκολα κατανοητό, η βασική δυσκολία για τον χειριστή είναι
περισσότερο η εξοικείωση του με την οδηγική συμπεριφορά του οχήματος
παρά ο καθαυτός χειρισμός του.
Σύντομη Ιστορία του ARTHUR WLS
Το ARTHUR/WLS (Artillery Hunting Radar/Weapon Locating System
– Ραντάρ Εντοπισμού Πυροβολικού/Σύστημα Εντοπισμού Όπλων) είναι ένα
σύστημα εντοπισμού πυροβολικού με μεγάλο βεληνεκές και σχεδιασμένο για
την επίγεια άμυνα των στρατευμάτων όπως μας δήλωνει και η πρώτη
διαφάνεια από την παρουσίαση του από την κατασκευάστρια εταιρία του, την
Σουηδική Saab Microwave Systems.
Η υλοποίηση του ολοκληρώθηκε τον Ιούνιο του 2006 αν και ο σχεδιασμός του
ξεκίνησε το 1999. Η πρώτη έκδοση του, γνωστή και ως ARTHUR Mod A είχε
εμβέλεια για μικρού διαμετρήματος βλήματα 20 χιλιόμετρα ενώ για βλήμματα
πυροβολικού 120 χιλιοστών η εμβέλεια του ήταν 35 χιλιόμετρα με
πιθανότητα λάθους 0.45% και στις δύο περιπτώσεις.
Σύνομα, σε συνεργασία με τον Βρετανικό Στρατό αναπτύχθηκε το ARTHUR Mod
B. Εδώ η εμβέλεια του για μικρού διαμετρήματος βλήματα ανέβηκε στα 25
χιλιόμετρα ενώ για βλήμματα πυροβολικού 120 χιλιοστών στα 40 χιλιόμετρα
την ίδια στιγμή που η πιθανότητα λάθους έπεσε στο μόλις 0.35%. Σε αυτό
το σημείο δοκιμάστηκε σε πολλές μάχες των συμμαχικών δυνάμεων τόσο στο
Ιράκ (από το 2003 έως και σήμερα) όσο και στο Αφγανιστάν (από το 2002
έως και σήμερα).
Η τελευταία του (ως την ημέρα δημοσίευσης αυτού του άρθρου) έκδοση του
είναι η ARTHUR Mod C με διαφορετική, πιο μεγάλη κεραία που του δίνει τη
δυνατότητα να εντοπίζει μικρού διαμετρήματος βλήματα έως 31 χιλίομετρα
μακριά, βλήμματα πυροβολικού 120 χιλιοστών έως 55 χιλίομετρα μακριά αλλά
και ρουκέτες και πυραύλους σε αποστάσεις έως 60 χιλιόμετρα. Τέλος η
πιθανότητα λάθους για βλήματα πυροβολικού έπεσε ακόμα περισσότερο στο
0.2% ενώ για ρουκέτες, πυραύλους και βλήμματα 120 χιλιοστών είναι στο
0.1%.
Στην Ελλάδα υπάρχουν τύπου B και C με την πλειοψηφία να είναι τύπου B
και συνολικά λιγότερες από 15 χώρες έχουν αυτό το σύστημα εντοπισμού.
Τεχνικά Χαρακτηριστικά του ARTHUR WLS
Προτού αναλύσουμε τον τρόπο λειτουργίας τους, τα δυνατά αλλά και αδύναμα
σημεία του ας δούμε τα τεχνικά χαρακτηριστικά του που πρέπει να
γνωρίζουμε για να προχωρήσουμε στην ανάλυση.
Το σχετικά μικρό του βάρος σε συνδυασμό με τη μεγάλη του εμβέλεια και
τον πολύ μικρό χρόνο ανάπτυξης του είναι τα μεγαλύτερα πλεονεκτήματα του
που του επιτρέπουν τη γρήγορη μεταφορά με χερσαία ή εναέρια μέσα όπου
χρειάζεται. Από την επίσημη παρουσίαση που εκανε η Saab για αυτό το
σύστημα βλέπουμε πως μπορούμε να καλύψουμε τον χώρο ευθύνης μας.
Και στο βίντεο που ακολουθεί φαίνεται το πόσο εύκολα και γρήγορα ένας
μόνο στρατιώτης του Σουηδικού Στρατού οδηγεί και ενεργοποιεί το σύστημα
εντοπισμού.
Λόγω του τεράστιου όγκου πληροφορίας που απαιτείται για την άρτια γνώση
αυτού του συστήματος εμείς θα κάνουμε μόνο μία μικρή εισαγωγή στα
επιμέρους συστήματα του.
Κεραία και Εμβέλεια/Κάλυψη
Όπως ήδη αναφέρθηκε στον πίνακα των τεχνικών χαρακτηριστικών, η κεραία
είναι παθητικού τύπου (passive phased array) με αυτόματο μηχανισμό
περιστροφής 360 μοιρών και ηλεκτρονικό σύστημα σταθεροποίησης.
Έχει δυνατότητα συγχρονισμού με άλλα αντίστοιχα συστήματα για κάλυψη μεγαλύτερου χώρου ενώ η κάλυψη της είναι 120 μοίρες.
Πλοήγηση και Σύστημα Εντοπισμού
Το ARTHUR WLS φέρει σύστημα πλοήγησης με γυροσκοπικό λέϊζερ τριών αξόνων
γνωστό στο χώρο των οπλικών συστημάτων ως Ring Laser Gyroscope (RLG),
ιδιαίτερα σύνηθες στο χώρο της σύγχρονης αεροναυπηγίας.
Επίσης, έχει τη δυνατότητα χρήσης του Παγκόσμιου Συστήματος Εντοπισμού
Στίγματος (GPS) αν και το RLG προσφέρει πολύ μεγάλη ακρίβεια.
Ενδεικτικά, αζιμούθιο με λιγότερο από 0.7 mil, εχθρική θέση με ακρίβεια
κάτω των 25 μέτρων, κτλ.
Όσον αφορά το σύστημα εντοπισμού (radar) είναι πλήρους συνοχής (Fully
Coherent) σύστημα, αρκετά συνηθισμένο σε τέτοιου είδους ραντάρ. Αυτό
σημαίνει πολλά αλλά το πιο σημαντικό χαρακτηριστικό του είναι ότι
δέχεται τα σήματα σε χαμηλά επίπεδα και μπορεί αν τα ενισχύει με μεγάλη
ακρίβεια. Η δομή ενός τέτοιου συστήματος φαίνεται στο επόμενο διάγραμμα.
Η συχνότητα λειτουργίας του είναι στο C-Band που αντιστοιχεί σε 5.4-5.9
GHz με δυνατότητα επιλογής προκαθορισμένων αποστάσεων. Ο τρόπος
λειτουργίας του είναι βάση του φαινομένου Ντόπλερ και έτσι αυτή η
κατηγορία ραντάρ ονομάζεται «Pulse-Doppler» (Παλμού Ντόπλερ). Ουσιαστικά
το ραντάρ συνεχώς στέλνει σήματα σε αυτή τη συχνότητα και παρακολουθεί
τις μεταβολές στην επιστροφή του σήματος.
Με τις αρχές του Φαινομένου Ντόπλερ μπορεί να εντοπίσει αντικείμενα αλλά
και να υπολογίσει την ταχύτητα τους σε τρείς διαστάσεις, έτσι συχνά
ακούμε και τον όρο «3D Location Tracking». Λόγω αυτής της τεχνικής ο
εντοπισμός του είναι σχετικά εύκολος αν ο εχθρός παρακολουθεί τις
συγκεκριμένες συχνότητες για τα συγκεκριμένα σήματα.
Για την ενίσχυση των σημάτων χρησιμοποιεί υδρόψυκτο TWT (Traveling Wave
Tube) σαν αυτό που φαίνεται στην επόμενη φωτογραφία. Είναι κάτι που
υιοθετήθηκε από το χώρο της αεροναυπηγίας.
Ο δέκτης του είναι τύπου MTD (Motion Target Detection
– Εντοπισμού Κινούμενου Στόχου) με μετατροπές από την Saab για την
αυτόματη διόρθωση πιθανού λάθους λόγω ανέμου. Με τη σημερινή
επεξεργαστική ικανότητα του ARTHUR WLS έχει δυνατότητα εντοπισμού έως
και 100 στόχων το λεπτό.
Επικοινωνία και Ασφάλεια
Ένα ακόμα πολύ σημαντικό κομμάτι ένος τέτοιου συστήματος είναι η
δυνατότητα επικοινωνίας και η ασφάλεια που μπορεί να προσφέρει. Πέρα από
τη χρήση ασυρμάτων, το σύστημα ARTHUR μπορεί να επικοινωνήσει με άλλα
αντίστοιχα συστήματα με μία σειρά από τρόπους. Πιο συγκεκριμένα:
Με ειδικό καλώδιο (6-Series/650MDS).
Με καλώδιο οπτικής ίνας.
Με ασύρματη σύνδεση δεδομένων.
Ταυτόχρονα, μπορεί να μεταδόσει τα μηνύματα/σήματα που λαμβάνει με αρκετούς διαφορετικούς τρόπους. Αυτοί είναι:
Ημιαυτόματα (για επιλεγμένα μηνύματα).
Αυτόματα.
Χειροκίνητα.
Όσον αφορά την φυσική ασφάλεια που προσφέρει τα περισσότερα είναι προαιρετικά και έτσι δεν τα συναντάμε πάντα.
Τα δύο πιο σημαντικά προαιρετικά συστήματα ασφαλείας που φέρει το ARTHUR
είναι θωράκιση και προστασία από πυρηνικά, βιολογικά και χημικά (NBC)
όπλα. Ωστόσο, ένα από τα συστήματα ασφαλείας που υπάρχει σε όλα τα
ARTHUR είναι το ECC (Electronic Counter-Countermeasures
– Ηλεκτρονικά Αντί-Αντίμετρα) και είναι υπεύθυνο για την προστασία του
ARTHUR από παρεμβολές και άλλα αντίμετρα από τον χώρο του ηλεκτρονικού
πολέμου που έχουν στόχο να μειώσουν την ακρίβεια του εντοπισμού.
Υλικοτεχνικά και Λογισμικό
Και τώρα στα υλικοτεχνικά, η Saab με την αγορά αυτού του συστήματος
προσφέρει βασική εκπαίδευση και όλες τις απαραίτητες τεχνικές γνώσεις
για το χειρισμό και τη συντήρηση του.
Χρησιμοποιείτα λογισμικό C2 από την Saab που ονομάζεται RACCOON (Radar Command & Control Node
– Κόμβος Διαταγής & Ελέγχου Ραντάρ) και αποτελείται από τέσσερα
τμήματα (αν και μπορούν να προστεθούν και άλλα ανάλογα τον τύπο της
εγκατάστασης ή επιπρόσθετων αισθητήρων).
Λογισμικό Συγχώνευσης Αισθητήρων. Υπεύθυνο για τη σωστή συλλογή πληροφοριών από όλους τους διαθέσιμους αισθητήρες.
Εργαλεία Ανάλυσης Θέσης Ραντάρ. Μία συλλογή από εργαλεία λογισμικού για την ανάλυση θέσεων.
Λογισμικό Σχεδιασμού Ελιγμών. Ένα σύστημα για τον υπολογισμό πιθανών ελιγμών.
Εργαλεία Ανάλυσης Στόχου. Μία συλλογή από εργαλεία λογισμικού για την ανάλυση των στόχων.
Αξίζει να αναφέρουμε ότι όλη η χρήση μπορεί να γίνει από ένα και μόνο
άτομο ενώ υπάρχει και η δυνατότητα απομακρυσμένης σύνδεσης (χωρίς να
υπάρχει περιορισμός στην απόσταση) και χειρισμού όπως φαίνεται στην
επόμενη φωτογραφία.
Οι δυνατότητες που προσφέρονται στον χειριστή είναι με το λογισμικό του ARTHUR είναι:
Σχεδιασμός Επιχείρησης
Ιεράρχηση Στόχων
Χρήση Ψηφιακών Χαρτών
Τοπογραφία με Ψηφιακά Μέσα
Και με αυτά κλείνουμε και αυτή την παράγραφο και πάμε στο επόμενο μέρος του άρθρου.
ARTHUR WLS στο BV-208
Όπως είναι προφανές το σύστημα αυτό μπορεί να μεταφερθεί με πολλά
διαφορετικά μέσα. Από το εγχειρίδιο του μπορούμε να δούμε τρόπους
μεταφοράς με αεροπλάνα και ελικόπτερα αν και ο πιο γνωστός τρόπος είναι
σε ειδικά διαμορφωμένο φορτηγό όπως το παρακάτω.
Βέβαια ανάλογα την αποστολή μπορεί να μεταφερθεί και σε ειδικό τρέιλερ ή άλλο μέσο.
Ωστόσο, λόγω της δυνατότητας του πρόσβασης σε δύσβατες περιοχές αλλά και
την δοκιμασμένη χρήση του σε δύο πολέμους έως σήμερα, η προσάρτηση του
στο ερπυστριοφόρο BV-208 είναι από τις πιο αξιόπιστες μεθόδους μεταφοράς
του και είναι και αυτή που χρησιμοποιείται στον Ελληνικό Στρατό.
Αυτό βέβαια δεν επηρεάζει καθόλου τον τρόπο λειτουργίας ή χειρισμού του παρά μόνο τον χειρισμό του οχήματος μεταφοράς του.
Χειρισμός του ARTHUR WLS
Αυτό είναι ένα πολύ μεγάλο κεφάλαιο που δεν είναι δυνατό να το
αναπτύξουμε σε ικανοποιητικό βάθμο μέσα από μία τόσο επιφανειακή
εισαγωγή. Ο σταθμός χρήσης έχει τα ίδια χαρακτηριστικά με ένα απλό
προσωπικό υπολογιστή με τη διαφορά ότι μόνο το λογισμικό RACCOON
λειτουργεί σε αυτό.
Σύμφωνα με στατιστικές μελέτες του Σουηδικού Στρατού υψηλό επίπεδο
εμπειρίας, ικανότητας χειρισμού και λήψης αποφάσεων βάση των στοιχείων
που προσφέρει το ARTHUR απαιτεί 4-6 χρόνια αλλά βασικές γνώσεις για το
χειρισμό του μπορούν να ολοκληρωθούν σε διάστημα μερικών εβδομάδων.
Η εκμάθηση του λογισμικού είναι από τις πιο εύκολες διαδικασίες της
εκπαιδεύσεως καθώς αποτελείται από περιορισμένο αριθμό επιλογών και
πολλές αυτοματοποιήσεις. Στην επόμενη εικόνα βλέπουμε την κύρια οθόνη
του λογισμικού με όλες τις επιλογές της.
Πάνω έχουμε το μενού του προγράμματος με τις επιλογές:
System
Edit
Setup
View
Radar Control
Technician
Oper Mode
Και από κάτω τον ψηφιακό χάρτη με την περιοχή κάλυψης σε μπλέ χρώμα.
Πάνω αριστερά υπάρχει η ένδειξη λειτουργίας «Normal mode», αριστερά κάτω
της έχουμε επιλογή μετάδοσης ή απενεργοποίησης του συστήματος και δεξιά
τις συντεταγμένες μας.
Από κάτω υπάρχει ακόμα μία σειρά από απλές επιλογές καθώς και τα
μηνύματα του συστήματος που δείχνουν τους στόχους οι οποίοι φαίνονται
στο χάρτη με κόκκινο χρώμα και ονόματα από T0000 έως T9999 αν και αυτό
μπορεί να ρυθμιστεί διαφορετικά. Ακριβώς πάνω από το χάρτη έχουμε ακόμα
μία σειρά από κουμπιά που έχουν να κάνουν με τον τρόπο απεικόνισης.
Αξίζει να αναφέρουμε σε αυτό το σημείο ότι το ARTHUR έχει δύο καταστάσεις λειτουργίας:
Εντοπισμός Βλήματος Εδώ το σύστημα εντοπίζει εχθρικά βλήματα αλλά
και την ταχύτητα τους, απόσταση, προορισμό και στόχο. Τέλος έχει τη
δυνατότητα να αναγνωρίσει και το μέγεθος του βλήματος.
Κατεύθυνση Βολής Σε αυτή την κατάσταση μπορούμε να υπολογίζουμε το σημείο βολής/πρόσκρουσης των βολών φίλιων δυνάμεων.
Στο επόμενο σχέδιο φαίνονται και οι δύο διαδικασίες αλλά και ένα
ακόμα σημαντικό σημείο. Ο χειριστής είναι ο υπεύθυνος της επικοινωνίας
αλλά και λήψης αποφάσεων βάση των στοιχείων που λαμβάνει από το ARTHUR.
Όπως είναι ξεκάθαρο η εκμάθηση του λογισμικού δεν είναι μία δύσκολη
διαδικασία και στην πραγματικότητα είναι μόνο ένα μικρό κομμάτι της
ευθύνης του χειριστή. Μία από τις βασικές δυσκολίες είναι η εξοικείωση
με τους χώρους και την αποτελεσματική εργασία μέσα σε αυτούς.
Έτσι ο Σουηδικός Στρατός εξέδωσε σε συνεργασία με τη Saab ένα εγχειρίδιο
που είναι στο μεγαλύτερο τμήμα του οδηγίες καλύτερων πρακτικών σε
θέματα εργονομίας και χρήσης. Παρακάτω φαίνεται ο κατάλογος περιεχομένων
του σύντομου αυτού εγχειριδίου.
Και περιλαμβάνει όλες τις απαραίτητες πληροφορίες, ακόμα και τη σωστή
στάση σώματος αλλά και τους λόγους για τους οποίους αυτή είναι η σωστή
στάση.
Κλείνωντας αυτό το άρθρο, όπως αναφέραμε και στην αρχή αυτού του
κεφαλαίου, η αναλυτική χρήση του συστήματος είναι κάτι που απαιτεί
εκπαίδευση και εμπειρία και είναι αδύνατο να γίνει μέσα από ένα τόσο
εισαγωγικό άρθρο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου