Όσοι δεν έχουν ασχοληθεί με τα άλματα ελεύθερης πτώσης δε γνωρίζουν
τι είναι αυτή η συσκευή αλλά όπως θα δείτε σε αυτό το άρθρο είναι κάτι
πολύ σπουδαίο. Το όνομα της είναι από τις αγγλικές λέξεις «Automatic
Activation Device» (Συσκευή Αυτόματης Ενεργοποίησης) και είναι
αυτό ακριβώς. Μία μικρή ηλεκτρονική συσκευή που ενεργοποιεί μόνη της το
άνοιγμα του εφεδρικού αλεξιπτώτου κάτω από κάποιες συγκεκριμένες
συνθήκες.
Πηγή: GreenLightSkydivingGear.com |
Όσοι κάνετε άλματα ελεύθερης πτώσης, είτε με εκπαιδευτή (tandem) είτε μόνοι σας (solo), θα έχετε παρατηρήσει ότι στη κορυφή του σακιδίου υπάρχει μία διαφάνεια που από κάτω έχει μία μικρή οθόνη. Είναι το χειριστήριο του AAD που το βλέπετε ολόκληρο στη παραπάνω φωτογραφία.
Πηγή: UniqueThingsToDo.com |
Αυτή η συσκευή ρυθμίζεται από τον ίδιο τον αλεξιπτωτιστή, ή τον αρχηγό ρίψης εάν δεν είναι αρκετά έμπειρος ο αλεξιπτωτιστής. Πρακτικά με αυτό το απλό χειριστήριο ο αλεξιπτωτιστής ρυθμίζει το υψόμετρο στο οποίο θα ενεργοποιηθεί αυτόματα το AAD εάν δεν έχει μειωθεί η ταχύτητα πτώσης. Το AAD έχει σώσει αμέτρητες ζωές καθώς εάν ο αλεξιπτωτιστής φτάσει στο υψόμετρο που έχει ρυθμιστεί και για οποιοδήποτε λόγο δεν έχει ανοίξει το αλεξίπτωτο του, το AAD αυτόματα θα ανοίξει το εφεδρικό αλεξίπτωτο του. Οι πιο συνηθισμένες περιπτώσεις που το AAD έχει σώσει ζωές είναι ο αλεξιπτωτιστής να έχει ξεχαστεί από κάτι που του αποσπάει τη προσοχή όπως κάποια εμπλοκή και να μην έχει αντιληφθεί ότι έχει φτάσει σε τόσο χαμηλό υψόμετρο, και δεύτερον, αλεξιπτωτιστές που έχουν χάσει τις αισθήσεις τους. Βλέπετε ένα τέτοιο παράδειγμα στο βίντεο που ακολουθεί. Σε αυτό το βίντεο ο αλεξιπτωτιστής ξεχάστηκε προσπαθώντας να δέσει τον ιμάντα στήθους του και δεν αντιλήφθηκε ότι είχε χάσει πολύ ύψος αλλά ευτυχώς το AAD ενεργοποιήθηκε και του έσωσε τη ζωή σε υψόμετρο μόλις 600 ποδών.
Φυσικά δε θα πρέπει να βασιζόμαστε στο AAD για αυτά τα ανθρώπινα λάθη
καθώς είναι μία συσκευή που ίσως να μη λειτουργήσει. Ένα τραγικό
παράδειγμα ήταν το 2005 με το μοναδικό θανατηφόρο ατύχημα που προκλήθηκε
από AAD. Ο Βρετανός αλεξιπτωτιστής και σχεδιαστής αλεξιπτώτων Άντριαν
Νίκολας, με πάνω από 8000 άλματα ελεύθερης πτώσης στο ενεργητικό του,
έκανε ελιγμούς χαμηλού υψομέτρου με αγωνιστικού τύπου αλεξίπτωτο στο
νησί Τέσελ της Ολλανδίας. Λόγω κακής ρύθμισης του AAD σε υψόμετρο 750
ποδών και ενώ βρίσκονταν επάνω σε έναν ελιγμό υψηλής ταχύτητας με το
αλεξίπτωτο του ανεπτυγμένο, το AAD ενεργοποιήθηκε λόγω του συνδυασμού
ταχύτητας και υψομέτρου και έτσι του άνοιξε και το εφεδρικό αλεξίπτωτο. Ο
Α. Νίκολας κατάφερε να αποκόψει το κύριο αλεξίπτωτο του αλλά πλέον ήταν
σε πολύ χαμηλό ύψος και δε πρόλαβε να διορθώσει τη πορεία του εφεδρικού
του και πέθανε από τα τραύματα που προκλήθηκαν από τη πρόσκρουση.
Βλέπετε μία φωτογραφία του παρακάτω.
Πηγή: TheTimes.co.uk |
Τώρα που είναι κατανοητό το τι κάνει το AAD, ας δούμε πως λειτουργεί.
Υπάρχουν δύο τύποι, ο παλαιότερος μηχανικός τύπος που σπάνια πλέον
χρησιμοποιείται και τα νεώτερα ηλεκτρονικά AAD. Τα μηχανικά έχουν έναν
αισθητήρα που όταν περάσει το υψόμετρο που έχει ρυθμιστεί δημιουργεί μία
μηχανική/κινητική αντίδραση που ενεργοποιεί ένα μικρό πυροδοτικό
μηχανισμό ο οποίος κόβει το καλώδιο που κρατάει κλειστό το εφεδρικό
αλεξίπτωτο. Με αυτό το τρόπο το ενεργοποιεί. Ένα αρκετά δημοφιλές
μοντέλο από μηχανικό AAD είναι το Model 12000 της εταιρίας FXC που το
βλέπετε στη συνέχεια.
Πηγή: FXCGuardian.com |
Αντίστοιχα, τα ηλεκτρονικά AAD κάνουν το ίδιο πράγμα αλλά με ένα
ηλεκτρονικό κύκλωμα που είναι πολύ πιο αξιόπιστο καθώς έχει πάρα πολλές
δικλείδες ασφαλείας. Ένα από τα πιο διαδεδομένα ηλεκτρονικά AAD είναι το
CYPRES της εταιρίας Airtec και βλέπετε πως είναι εκτός του σακιδίου
καλύτερα στη παρακάτω επεξηγηματική φωτογραφία.
Πηγή: CoreSkydiving.co.uk (επεξεργασμένη) |
Είναι σημαντικό να ξεκαθαρίσουμε ότι ο λόγος για τον οποίο λειτουργεί είναι ο τρόπος συσκευασίας του εφεδρικού αλεξιπτώτου. Σε αντίθεση με το κύριο αλεξίπτωτο, το εφεδρικό είναι συμπιεσμένο με ελατήριο και έχει έναν ειδικό τρόπο συσκευασίας για ταχεία ανάπτυξη, πολύ πιο γρήγορα από το κύριο, και με ελάχιστες πιθανότητες οποιασδήποτε εμπλοκής. Το καλώδιο που συγκρατεί το εφεδρικό σε αυτή τη κατάσταση περνιέται μέσα από το πυροδοτικό μηχανισμό του AAD οπότε όταν το AAD πυροδοτηθεί, θα το κόψει και κατ’επέκταση, θα αναπτύξει το εφεδρικό αλεξίπτωτο. Βλέπετε πως λειτουργεί ο πυροδοτικός μηχανισμός καλύτερα στο βίντεο που ακολουθεί που γίνεται χειροκίνητη ενεργοποίηση του.
Αντίστοιχα, βλέπετε καλύτερα παρακάτω το πως ακριβώς είναι συνδεδεμένο
το AAD μέσα στην εξάρτυση του αλεξιπτώτου. Το κυκλικό αντικείμενο που
βλέπετε είναι ένα μικρό αλεξίπτωτο-οδηγός που βρίσκεται υπό τη πίεση
ελατηρίου και εκτινάσσεται για να τραβήξει ολόκληρο το εφεδρικό όσο πιο
γρήγορα γίνεται.
Πηγή: AVStop.com (επεξεργασμένη) |
Προτού κλείσουμε, είναι σημαντικό να αναφέρουμε ότι οι σχεδιαστές των
AAD χρησιμοποιούν εκρηκτικούς μηχανισμούς που δεν εντοπίζονται από τις
περισσότερες συσκευές αεροδρομίων (σύμφωνα με τη TSA (Transportation Security Administration, Διοίκηση Ασφαλείας Μεταφορών) των ΗΠΑ)
αλλά πάντα υπάρχει η πιθανότητα καθυστερήσεων εάν ταξιδεύετε με το
αλεξίπτωτο σας. Σε ακραίες περιπτώσεις μπορεί να χρειαστεί ακόμα και το
πλήρες άνοιγμα των αλεξιπτώτων.
Πηγή: SkydiveAtmosfera.com |
Ελπίζουμε το άρθρο μας να σας βοήθησε να καταλάβετε τι είναι το AAD, πως λειτουργεί, και γιατί είναι τόσο σημαντικό για κάθε αλεξιπτωτιστή που εκτελεί άλματα ελεύθερης πτώσης.
Πηγή: defensegr.wordpress
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου