Το C-130 είναι τετρακινητήριο μεταγωγικό αεροσκάφος που μπορεί να εκτελέσει αποτελεσματικά ένα μεγάλο εύρος αποστολών, γεγονός που δικαιολογεί και την αδιάκοπη παραγωγή του εδώ και τέσσερις δεκαετίες. Τα ελληνικά C-130 Hercules είναι τα αεροσκάφη που έχουν επωμισθεί το βάρος του μεταφορικού έργου για τις Ένοπλες Δυνάμεις, καθώς και ένα σημαντικό μέρος των αεροδιακομιδών στη χώρα μας.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ | ||
---|---|---|
Πλήρωμα | 5 | |
Κινητήρας | C-130B Allison T-56-A-7, C-130H Allison T-56-A-15 | |
Ώση | 4.058 hp | |
Εκπέτασμα Πτερύγων | 40,4 μέτρα | |
Μήκος | 29,8 μέτρα | |
Ταχύτητα | 621 χ.ΑΩ | |
Ύψος | 7.010 μέτρα ή 23.000 πόδια |
Τα C-130 έχουν πολυετή θητεία στην ελληνική ΠΑ (από το 1975), ενώ συμμετέχουν τόσο σε ανθρωπιστικές αποστολές, όσο και σε αποστολές αεροπυρόσβεσης και έρευνας. Η πρώτη απόπειρα προμήθειάς τους έγινε το 1965, όταν σχετικό αίτημα της Αεροπορίας που αφορούσε σε 4 αεροσκάφη εγκρίθηκε από το αμερικανικό Υπουργείο Αμυνας και η παράδοση θα γινόταν το 1968. Δυστυχώς, η δικτατορία τις 21η Απριλίου 1967 οδήγησε σε εμπάργκο όπλων από τις ΗΠΑ και η πολεμική αεροπορία αρκέστηκε στα αεροσκάφη C-47 Dacota μέχρι τον Ιούνιο του 1974. Τότε παραγγέλθηκαν 18 C-130H Hercules, εξέλιξη ιδιαίτερα σημαντική για μια αεροπορία που είχε συνηθίσει να βολεύεται με "ρετάλια". Ένα περίπου χρόνο αργότερα, τον Μάιο του 1975, έφυγαν για τις ΗΠΑ τα πρώτα πληρώματα που θα εκπαιδεύονταν στα νέα αεροπλάνα.
Ως το τέλος του 1976 είχαν παραδοθεί έξι C-130H, όταν η ελληνική κυβέρνηση ζήτησε την τροποποίηση της παραγγελίας της. Συγκεκριμένα, η Ελλάδα ήθελε να μην παραλάβει 18 αλλά 12 αεροπλάνα, παρόλο που ήταν σίγουρο ότι ο αριθμός αυτός δεν επαρκούσε. Έτσι στα τέλη της δεκαετίας του '80 άρχισε ένα σαφάρι αναζήτησης επιπλέον αεροσκαφών, που κατέληξε στην προμήθεια 5 C-130B τον Αύγουστο του 1992. Σήμερα, τα C-130 ανήκουν στην 356 Μοίρα Τακτικών Μεταφορών "Ηρακλής", η οποία εδρεύει στο αεροδρόμιο της Ελευσίνας και φέρουν τετράχρωμη παραλλαγή τύπου "Βιετνάμ".
Αναβάθμιση C-130
Δέκα χρόνια μετά την αεροπορική τραγωδία στο όρος Όθρυς με την συντριβή του C-130 που στοίχισε τη ζωή σε 63 αεροπόρους, και πέντε χρόνια από τη συντριβή δεύτερου C-130 στα Δερβενοχώρια, που σκοτώθηκαν άλλοι πέντε άνθρωποι, ξεκίνησε ο εκσυγχρονισμός των μεταγωγικών αεροσκαφών C-130. Η υπογραφή της σύμβασης για τον εκσυγχρονισμό των 15 C-130Η από την καναδική εταιρεία SΡΑR είχε συνολικό κόστος $80.000.000 και βάσει αυτής τα 2 πρώτα αεροσκάφη αναβαθμίστηκαν στον Καναδά και τα υπόλοιπα 13 στην ΕΑΒ.Πρόκειται για ριζική αναβάθμιση αφού αλλάζει ολόκληρο το πιλοτήριο και τοποθετούνται προηγμένα ηλεκτρονικά συστήματα. Καρδιά του νέου συστήματος ηλεκτρονικών είναι το FΜS (FLΙGΗΤ ΜΑΝΑGΕΜΕΝΤ SΥSΤΕΜ) ή Διαχειριστής Πτήσεως, μέσω του οποίου ελέγχονται οι λειτουργίες του αυτόματου πιλότου, του RΑDΑR καιρού, των επικοινωνιών, των συστημάτων ναυτιλίας και των συστημάτων προειδοποίησης για αποφυγή πρόσκρουσης στο έδαφος ή στον αέρα και μειώνεται ο φόρτος εργασίας των χειριστών. Στα νέα ηλεκτρονικά συστήματα (FΜS) των C-130 περιλαμβάνονται:
- RΑDΑR Καιρού και Ναυτιλίας
- Σύγχρονος Αυτόματος Πιλότος (Αuto Ρicot) με δυνατότητα κάθετης και οριζόντιας Ναυτιλίας
- Τριπλά και διπλά συστήματα Ραδιοεπικοινωνίας (3 ασύρματα V/UΗF και 2 ΗΕ)
- Τέσσερα ανεξάρτητα συστήματα Ναυτιλίας με διπλές και τριπλές εφεδρικότητες (Δύο ΤΑCΑΝ και δύο VΟR)
- Δύο Αδρανειακά Συστήματα Ναυτιλίας ΙΝΕRΤΙΑL ΝΑVΙGΑΤΙΟΝ (Ι.Ν.S)
- Τρία ανεξάρτητα Δορυφορικά Συστήματα εντοπισμού θέσεως
- Σύστημα Αποφυγής Σύγκρουσης στον αέρα με άλλο αεροσκάφος
- Σύστημα Αποφυγής Πρόσκρουσης με το έδαφος
- Σύστημα καταγραφής Στοιχείων Πτήσεως
- Οθόνες Πολλαπλών Ενδείξεων
- Συστήματα Τυφλής Προσγείωσης ΙΝSΤRUΜΕΝΤ LΑΝDΙΝG SΥSΤΕΜ (Ι.L.S)
Τέλος, κατά τον εκσυγχρονισμό των C-130 τοποθετήθηκε ένα νέο Σύστημα Αναγνώρισης (ΙFF), δυνατότητα κρυπτοφωνίας για πραγματικές επιχειρήσεις και σύστημα ΝΙGΗΤ VΙSΙΟΝ για επιχειρήσεις υπό συνθήκες σκότους. Επιπλέον, πολλαπλασιάζεται η αξιοπιστία του αεροσκάφους, αφού από ηλεκτρονικά με 300 ώρες ΜΤΒF (Mean Time Between Failure) αναβαθμίζονται σε ηλεκτρονικά με ΜΤΒF 2.500 έως 4.000 ωρών.
Παράδοση αναβαθμισμένων C-130
Η ΕΑΒ και η καναδική εταιρεία SΡΑR Αerοspace Ltd, θυγατρική της L3 Cοmmunicatiοns, παρέδωσαν στις 19 Δεκεμβρίου 2005 στnν Πολεμική Αεροπορία το πρώτο nλεκτρονικά αναβαθμισμένο μεταγωγικό αεροσκάφος C-130. Το πρώτο C-130 αναβαθμίστnκε στις εγκαταστάσεις τnς L3/SΡΑR στο Έντμοντον του Καναδά, ενώ η υλοποίnσn τnς αναβάθμισnς του δεύτερου αεροσκάφους πραγματοποιήθnκε στις εγκαταστάσεις της ΕΑΒ στnν Τανάγρα με ευθύνn και προσωπικό τnς SΡΑR και με παράλλnλn συμμετοχή και επ' έργω εκπαίδευση του τεχνικού προσωπικού της εταιρείας.Με την ολοκλήρωσn τnς αναβάθμισης του δευτέρου αεροσκάφους C-130, n ΕΑΒ είναι έτοιμη να συνεχίσει τον εκσυγχρονισμό και στα 12 υπόλοιπα αεροσκάφn τnς ΠΑ στις εγκαταστάσεις της. Ο Πρόεδρος της SΡΑR δήλωσε ότι "το πρόγραμμα αυτό είναι ένα εξαιρετικό δείγμα του τρόπου, με τον οποίο η μέθοδος HERC 2020 παρατείνει την επιχειρnσιακή ζωή του μεταγωγικού αεροσκάφους C-130 Hercules κατά 15 - 20 χρόνια σε οικονομικό και ανταγωνιστικό κόστος, ενώ μπορεί να ανταποκριθεί στις σύνθετες ανάγκες των χρηστών του αεροσκάφους παγκοσμίως".
Πηγή Ellinikos-Stratos
.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου