Το μπρίκι «Μέντωρ» |
Το μπρίκι «Μέντωρ» ήταν ένα από τα πλοία που είχε χρησιμοποιήσει ο Λόρδος Έλγιν για τη μεταφορά των αρχαιοτήτων που είχε αποσπάσει μεταξύ άλλων από τα μνημεία της Ακρόπολης. Κατά την πρόσφατη υποβρύχια ανασκαφική έρευνα πραγματοποιήθηκαν δύο ανασκαφικές τομές κατά μήκος του σωζόμενου σκαριού του πλοίου, οι οποίες έφεραν εξαιρετικά σημαντικά αποτελέσματα σε ό,τι αφορά τον τρόπο ναυπήγησης του πλοίου, ενώ τα κινητά ευρήματα εμπλουτίζουν την εικόνα μας για την επί του πλοίου διαβίωση καθώς και για τα προσωπικά αντικείμενα που μετέφεραν οι επιβάτες του στις αποσκευές τους.
Ειδικότερα, η συστηματική υποβρύχια αρχαιολογική έρευνα της Εφορείας Εναλίων Αρχαιοτήτων στο ιστορικό ναυάγιο «Μέντωρ», που βυθίστηκε τον Σεπτέμβριο του 1802 έξω από το λιμάνι του Αβλέμονα, στα Ν.Α. των Κυθήρων, συνεχίστηκε υπό τη διεύθυνση του αρχαιολόγου δρος Δημήτρη Κουρκουμέλη.
Η πρώτη τομή έγινε κατά μήκος της τρόπιδας (καρένα) στη βόρεια πλευρά του, με στόχο τη μελέτη των κατασκευαστικών λεπτομερειών της. Εντοπίστηκε το σημείο σύνδεσης των δύο τμημάτων της τρόπιδας σε σχήμα Ζ και διαπιστώθηκε ότι τα φύλλα χαλκού που την κάλυπταν είχαν αναδιπλωθεί σε διάφορα σημεία, ενδεικτικό μάλλον του ότι το πλοίο μετά τη βύθισή του σύρθηκε για κάποια μέτρα έως ότου ακουμπήσει με την αριστερή πλευρά του στον πυθμένα.
Στο σημείο αυτό είχαν εγκλωβιστεί, ανάμεσα από τα μαδέρια και τα άλλα ξύλα, τμήματα σχοινιών από τον εξαρτισμό του πλοίου και άλλα μικροαντικείμενα που σχετίζονται με τη διαβίωση του πληρώματος και των επιβατών, όπως τμήματα από τις επωμίδες στρατιωτικής στολής, κατασκευασμένες από σύρμα, τμήματα ξύλινων επίπλων, καθώς και ένα χρυσό δαχτυλίδι με διακόσμηση από άνθη και κουκκίδες. Πανομοιότυπο δαχτυλίδι είχε ανελκυστεί κατά την έρευνα του 2019.
Η δεύτερη τομή ορίστηκε στο νότιο σωζόμενο τμήμα του πλοίου, κατά
μήκος των νομέων και του πετσώματος. Ο στόχος ήταν να ελεγχθεί το
σωζόμενο όριο του σκαριού, να γίνουν παρατηρήσεις και μετρήσεις στα
ναυπηγικά στοιχεία του πλοίου και να αναζητηθούν τυχόν αντικείμενα που
θα είχαν κυλήσει εκτός του σκαριού μετά τη βύθισή του. Η τομή κάλυψε
σχεδόν όλο το σωζόμενο μήκος της νότιας απόληξης του σκαριού.
Διαπιστώθηκε ότι κάτω από το πέτσωμα του πλοίου διατηρούνταν μεγάλα
κομμάτια φύλλων χαλκού από την εξωτερική προστατευτική επιχάλκωσή του,
το δε πέτσωμα σώζεται σε αρκετά καλή κατάσταση, αν και εμφανίζει σε
διάφορα σημεία φθορές από ζώντες οργανισμούς.
Στην υποβρύχια έρευνα συμμετείχαν συνολικά 18 άτομα διαφόρων ειδικοτήτων και επιστημονικών εξειδικεύσεων, όπως αρχαιολόγοι, θαλάσσιοι βιολόγοι, εκπαιδευτές καταδύσεων, τοπογράφοι μηχανικοί, συντηρητές αρχαιοτήτων, τεχνικοί βυθού και συγκεκριμένα οι: Δρ. Σταυρούλα Βραχιονίδου, δρ. Αλέξανδρος Τούρτας, Στέλλα Αργύρη, Πάνος Αθανασόπουλος (υποψήφιος διδάκτωρ), δρ. Κώστας Τοκμακίδης, δρ. Κίμων Παπαδημητρίου, δρ. Γιάννης Ίσσαρης, Βασίλης Τσιαΐρης (ΜΑ), δρ. Ελπίδα Καραδήμου, Άρης Μιχαήλ, Χρύσα Φουσέκη, Ειρήνη Μάλλιου, Χρήστος Νιζαμίδης, Σπύρος Μουρέας, Μανώλης Τζεφρόνης, Μανουήλ Κουρκουμέλης.
Πηγή: zougla
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου