Ο K-5 Καλίνινγκραντ είναι ένας πύραυλος αέρος-αέρος από τη
Σοβιετική Ένωση που δεν έγινε ποτέ ιδιαίτερα δημοφιλής. Ο πύραυλος
κατασκευάζονταν στη βιομηχανία όπλων του Καλίνινγκραντ τη περίοδο
1957-1977 και κατά τα πρότυπα του ΝΑΤΟ, ο πύραυλος ονομάζεται AA-1
«Alkali» (Αλκαλίο). Το K στο όνομα του είναι από τη ρωσική λέξη «Комплекс» (ένα ρομποτικό σύστημα με όνομα Κόμπλεξ) και το άλλο του όνομα που ξεκινάει με RS είναι από τις λέξεις «Реактивный снаряд» (Πύραυλος).
Πηγή: Wikipedia.org |
Πηγή: HyperScale.com |
Πηγή: Forums.eagle.ru |
Πηγή: SV.wikipedia.org |
Αυτό δίνει στο πύραυλο αυτή τη πολύ χαρακτηριστική και αναγνωρίσιμη
εξωτερική εμφάνιση. Ουσιαστικά, από εμπρός προς τα πίσω ο πύραυλος
χωρίζεται σε έξι τμήματα.
Αυτά είναι τα ακόλουθα.
- Πυροδοτικός μηχανισμός AR-10
- Εκρηκτική κεφαλή
- Σύστημα ελέγχου
- Κινητήρας ρουκέτας
- Μπαταρίες & βηματικοί κινητήρες πτερυγίων
- Δέκτης ραντάρ
Πηγή: Προσωπικό αρχείο |
Ακριβώς πίσω από το σύστημα ελέγχου είναι το σημείο προσάρτησης του πυραύλου στο αεροσκάφος το οποίο ενεργοποιεί τον πύραυλο. Όταν ο χειριστής τον απελευθερώσει οι δύο ακροδέκτες που βλέπετε δέχονται ένα συγκεκριμένο ηλεκτρικό φορτίο που λειτουργεί ως εναυστήρας του κινητήρα ρουκέτας του πυραύλου.
Πηγή: Προσωπικό αρχείο |
Το μέγιστο υψόμετρο για ασφαλή λειτουργία του κινητήρα ρουκέτας που διαθέτει είναι τα 16 χιλιόμετρα (περίπου 52500 πόδια) ενώ τα καύσιμα του διαρκούν για πτήση μόλις 12 δευτερολέπτων. Εάν προχωρήσουμε πιο πίσω, βλέπουμε το σημείο επαφής του χώρου των μπαταριών και βηματικών κινητήρων που γράφει μάλιστα «перед подвеском проверь попоже ние переклоча теля чсиления» (Ελέγξτε το διακόπτη ανάρτησης πριν τη τοποθέτηση) για να θυμίσει στους τεχνικούς να ενεργοποιήσουν τη βίδα που βλέπετε παρακάτω ώστε να αρχίσουν οι μπαταρίες να τροφοδοτούν το σύστημα ελέγχου και τους κινητήρες του K-5.
Πηγή: Προσωπικό αρχείο |
Πηγή: Προσωπικό αρχείο |
Για να είναι καλύτερα κατανοητά τα παραπάνω, βλέπετε μία διατομή του πυραύλου K-5 στη συνέχεια. Αρχικά, εδώ βλέπετε το πυροδοτικό μηχανισμό AR-15 που βιδώνεται επάνω στη κεφαλή με το εκρηκτικό γέμισμα που εδώ αναπαριστάται με κίτρινο χρώμα. Δηλαδή τα δύο πρώτα, από τα έξι συνολικά, μέρη του πυραύλου.
Πηγή: Προσωπικό αρχείο |
Εν συνεχεία έχουμε το σύστημα ελέχου του πυραύλου που είναι υπεύθυνο για τη σωστή πλοήγηση του. Εκεί είναι και η επιλογή καλιμπραρίσματος που δείξαμε παραπάνω. Εδώ βλέπετε πως είναι εσωτερικά το ίδιο ακριβώς σημείο.
Πηγή: Προσωπικό αρχείο |
Εν συνεχεία έχουμε το κινητήρα ρουκέτας με το σύστημα εκκίνησης του. Αντίστοιχα με πριν, το κίτρινο στην ακόλουθη φωτογραφία αντιπροσωπεύει τη καύσιμη ύλη του κινητήρα ρουκέτας του πυραύλου K-5 που μελετάμε εδώ.
Πηγή: Προσωπικό αρχείο |
Αμέσως μετά έχουμε το τμήμα που μεταφέρει τις μπαταρίες καθώς και τους βηματικούς κινητήρες πτερυγίων. Αυτό δεν είναι εύκολα ορατό ακόμα και από το μοντέλο με τη διατομή που παρουσιάζουμε εδώ, αλλά μπορείτε να πάρετε μία γενική ιδέα για το πως είναι.
Πηγή: Προσωπικό αρχείο |
Το τελευταίο μέρος είναι ασφαλώς ο δέκτης του ραντάρ για επικοινωνία με το αεροσκάφος που τον απελευθερώνει. Και αυτό δεν είναι πολύ χρήσιμο από τη διατομή αλλά δίνει μία εικόνα του τι να περιμένει κανείς.
Πηγή: Προσωπικό αρχείο |
Από τότε, μέχρι και σήμερα ο πύραυλος αυτός έχει εξοπλίσει αρκετά έθνη. Ενδεικτικά μερικά παραδείγματα, το Βιετνάμ το χρησιμοποίησε κατά τον ΗΠΑ τη δεκαετία του 1960, η Κίνα το αντέγραψε υπό την ονομασία PL-1 και το πρόσθεσε στο οπλοστάσιο της, Πολωνία, Τσεχοσλοβακία, και Ουγγαρία είχαν εξοπλίσει τις πολεμικές τους αεροπορίες με τέτοια, και η Ρουμανία έβγαλε ένα αντίγραφο υπό το όνομα A-90 το 1984.
Πηγή: HiveMiner.com |
Παρότι δε το συναντάμε πολύ συχνά πλέον, το K-5 ήταν ένα ενδιαφέρον όπλο
με αρκετά πρωτότυπο σχεδιασμό. Σίγουρα δεν ήταν ότι πιο αποτελεσματικό
έχουμε δει αλλά ως ο πρώτος κατευθυνόμενος πύραυλος αέρος-αέρος της
Σοβιετικής Ένωσης έχει τόσο ιστορική αξία, όσο και πολλά μαθήματα που
μπορούμε να μάθουμε.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου