Μπάρα

Δευτέρα 10 Οκτωβρίου 2022

ΕΤΉΣΙΟ ΜΝΗΜΟΣΥΝΟ ΥΠΟΒΡΥΧΙΩΝ.

 

 

Γράφει ο,

Χαράλαμπος Γιακουβάκης

 

Ο Ελληνικός Σύνδεσμος Υποβρυχίων αποδίδοντας ελάχιστο φόρο τιμής ευγνωμοσύνης και αναγνώρισης προς τους 108 Αξιωματικούς, Υπαξιωματικούς και ναύτες που υπηρετώντας σε Υ/Β κατά τον Β! Παγκόσμιο Πόλεμο έδωσαν την ζωή τους για την πατρίδα, τηρώντας την υπόσχεση, ότι δεν θα ξεχαστούν ποτέ και θα τιμώνται μαζί με άλλους πολλούς, που δημιούργησαν την παράδοση στη Διοίκηση Υ/Β, τέλεσε την Κυριακή 9 Οκτωβρίου 2022 και ώρα 12:00, στο μνημείο Υποβρυχίων που βρίσκεται στον Φλοίσβο Π. Φαλήρου το καθιερωμένο ετήσιο μνημόσυνο στην μνήμη τους.
Με την εκδήλωση αυτή στέλνουμε παράλληλα και ένα μήνυμα αναγνώρισης των προσπαθειών που καταβάλουν τα εν ενεργεία στελέχη των υποβρυχίων μας ώστε η επιχειρησιακή τους κατάσταση να διατηρείται πάντα στον υψηλότερο βαθμό. Τους ευχαριστούμε γι αυτό και ταυτόχρονα τους παροτρύνουμε να συμμετέχουν στις εκδηλώσεις του συνδέσμου μας, μα κυρίως στην τελετή μνήμης των προκατόχων τους, ευελπιστώντας ότι και τα εν αποστρατεία μέλη μας θα δώσουν το καλό παράδειγμα.
 
Την εκδήλωση τίμησαν με την παρουσία τους οι: Βουλευτής και επίτιμο μέλος μας Διονύσιος Χατζιδάκης, Δήμαρχος Παλαιού Φαλήρου Ιωάννης Φωστηρόπουλος, ο Διοικητής Υποβρυχίων Πλοίαρχος Ιωάννης Στρατογιάννης Π.Ν, Captain Alex Bush (ΑΚΑΜ Ηνωμένου Βασιλείου), Επιστολέας Διοίκησης Υποβρυχίων, Κυβερνήτες υποβρυχίων, αντιπροσωπεία Αξιωματικών - Υπαξιωματικών πληρώματα Υποβρυχίων, η Πρόεδρος του Ναυτικού Μουσείου Ελλάδος Κυρία Α. Αναγνωστοπούλου- Παλούμπη, ο Πρόεδρος του ΣΑ/ΣΝΔ Α. Ανασταστάκης, ο επίτιμος Πρόεδρος του Συνδέσμου μας και Αντιπρόεδρος της Ε.Α.Α.Ν Σπ. Περβαινάς, ο επίτιμος Πρόεδρος του Συνδέσμου μας Ι. Αποστολάκης, ο εκπρόσωπος του Ε.Σ.Ν.Α Σ. Κωνσταντινίδης, πρόεδρος του Σ.Α/Σ.Μ.Υ.Ν Παύλος Σοφικίτης, η πρόεδρος του συλλόγου ΑΔΡΑΧΤΙ Κυρία Τσαλιμοπούλου και πλήθος εν αποστρατεία συναδέλφων.
 
Ο Πρόεδρος του Ελληνικού Συνδέσμου Υποβρυχίων Αντιναύαρχος Π. Ραδίτσας Π.Ν ε.α καλωσόρισε τους παρευρισκόμενους και αναφερόμενος στα γεγονότα της ιστορίας και δράσης των βυθισθέντων Υ/Β τόνισε:
 
«Κύριε Βουλευτά, κύριε Δήμαρχε, κύριε εκπρόσωπε του Αρχηγού Ναυτικού και Διοικητά Υ/Β, κύριε Ακόλουθε Άμυνας του Ηνωμένου Βασιλείου, κύριοι Ναύαρχοι, πληρώματα των υποβρυχίων μας, Κυρίες και κύριοι, φίλες και φίλοι,
Η παρουσία σας στην σημερινή εκδήλωση αποδεικνύει έμπρακτα ότι δεν ξεχνάμε και αποδίδουμε τις δέουσες τιμές στη μνήμη των συναδέλφων μας, πληρωμάτων των Υ/Β κατά την διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, που έδωσαν τη ζωή τους για την ελευθερία της πατρίδος, πιστοί στον όρκο τους, στις αξίες του Έθνους και στις παραδόσεις του Πολεμικού Ναυτικού.
Το 1940 η κατάσταση των ελληνικών υποβρυχίων, είναι κάθε άλλο παρά ιδανική. Ο τότε Αρχηγός Ναυτικού Ναύαρχος Σακελλαρίου αναφερόμενος σε αυτά λέει: «Σε οποιοδήποτε άλλο ναυτικό τα υποβρύχια αυτά θα είχαν παροπλισθεί. Όμως στο ελληνικό ναυτικό χάρις στις προσπάθειες των πληρωμάτων τους είναι ακόμα στην ενέργεια και εκτελούν πολεμικές περιπολίες». Πράγματι, παρά την παλαιότητά τους, έχοντας ξεπεράσει το επιχειρησιακό όριο ζωής και παρά τα πολλαπλά προβλήματα που αντιμετώπιζαν, έδρασαν αποτελεσματικά και είχαν πολλές επιτυχίες. Αρχικά με αμυντικές περιπολίες στις προσβάσεις του Πατραϊκού για αποτροπή πιθανής Ιταλικής αποβατικής ενέργειας στην ευρύτερη περιοχή και στη συνέχεια με επιθετικές στην Αδριατική και ειδικότερα στο στενό του Οτράντο με αποστολή τον εντοπισμό και βύθιση Ιταλικών μεταγωγικών. Μετά την κατάρρευση του μετώπου και την αποδημία του στόλου στην Αλεξάνδρεια, ενσωματώθηκαν στους στολίσκους των βρετανικών υποβρυχίων, εκτελώντας πολεμικές περιπολίες στο Αιγαίο, με αποστολή τον εντοπισμό και προσβολή εχθρικών πλοίων καθώς και την μεταφορά πρακτόρων και πολεμικού υλικού στην κατεχόμενη Ελλάδα.
Μέχρι το τέλος του πολέμου η Διοίκηση Υ/Β έχει χάσει τέσσερα, τα Υ/Β ΠΡΩΤΕΥΣ – ΓΛΑΥΚΟΣ – ΤΡΙΤΩΝ – ΚΑΤΣΩΝΗΣ. 
 
Η απώλεια του 66% των υποβρυχίων της και του 35% του προσωπικού της την κατέστησε την Διοίκηση με το μεγαλύτερο αναλογικά ποσοστό απωλειών από όλες τις Διοικήσεις των Ελληνικών ενόπλων δυνάμεων κατά τον Β΄ΠΠ.
Πώς όμως χάθηκαν αυτά τα Υ/Β; Πως χάθηκαν οι 108 άνδρες τους; μια μικρή ιστορική αναδρομή είναι επιβεβλημένη.
 
Υ/Β ΠΡΩΤΕΥΣ Το πρωί της 29ης Δεκεμβρίου 40 εκτελώντας την τρίτη πολεμική περιπολία του στο στενό του ΟΤΡΑΝΤΟ, με Κυβερνήτη τον Πχη Μιχ. Χατζηκωνσταντή εντόπισε και προσέβαλλε Ιταλική νηοπομπή βυθίζοντας το ατμόπλοιο SARDEGNA σε στίγμα που βρισκόταν περί την είσοδο του κόλπου της Αυλώνας. 
Όμως άμεσα το Ιταλικό συνοδό ΑΝΤΑΡΕΣ αντελήφθη τα ίχνη των Τ/Λ και αμέσως μετά, την ΠΡ του Υ/Β, για λίγο έξω από τη θάλασσα 3 ν.μ μακριά του. Το Ιταλικό σκάφος κατευθύνθηκε ταχύτατα προς το σημείο που είχε γίνει ορατό το Υ/Β, ετοιμάζοντας ταυτόχρονα 4 βόμβες. Ενώ ετοιμαζόταν για την βολή ξαφνικά μπροστά του εμφανίστηκε πάλι το ΠΡ τμήμα του Υ/Β μέχρι τον πυργίσκο. 
Ακολούθησε βίαιος εμβολισμός του Υ/Β. Το Τορπιλοβόλο έπαθε αρκετές ζημιές με τον εμβολισμό αλλά κατόρθωσε να ρίξει τις βόμβες του. Το Υ/Β αναδύθηκε τελείως για λίγο, με μεγάλη κλίση και αμέσως εξαφανίσθηκε κάτω από τα νερά. Από το Ιταλικό πλοίο καθαιρέθηκε βάρκα για ανεύρεση και περισυλλογή ναυαγών αλλά μόνο συντρίμμια μαζεύτηκαν. 
Το Υ/Β ΠΡΩΤΕΥΣ Υ-3 ήταν το πρώτο που απωλέσθηκε και ήταν παράλληλα και η πρώτη απώλεια του Ναυτικού μας στον πόλεμο με 48 νεκρούς.
 
Υ/Β ΓΛΑΥΚΟΣ Από τα τέλη του ’41 το Υ/Β ΓΛΑΥΚΟΣ βρίσκεται στη Βαλέτα της Μάλτας για γενική επισκευή. Στις 27 Φεβρουαρίου 1942 το λιμάνι της Βαλέτα, βομβαρδίζεται από την γερμανική Luftwaffe. Κατά την επίθεση αυτή σκοτώνονται ο Κυβερνήτης του υποβρυχίου Πλωτάρχης Βασίλης Αρσλάνογλου και ο Ανθυποπλοίαρχος Ιωάννης Κωστάκος. Στις 4 Απριλίου 1942 το λιμάνι δέχεται και πάλι επίθεση από γερμανικά αεροσκάφη. Το ανήμπορο να αντιδράσει Υ/Β, βάλλεται και βυθίζεται άδοξα μέσα σε δυο λεπτά.
 
Υ/Β ΤΡΙΤΩΝ Στην 15η πολεμική περιπολία του, με κυβερνήτη τον Υποπλοίαρχο Επαμειν. Κοντογιάννη, στις 16 ΝΟΕ 1942 ευρισκόμενο στην νότια πλευρά του Στενού Καφηρέα, με αποστολή την αποβίβαση πρακτόρων και πολεμικού υλικού στην Κάρυστο, εντοπίζει εχθρική νηοπομπή και επιτίθεται χωρίς επιτυχία. Εντοπίζεται όμως και καταδιώκεται από Γερμανικό ανθυποβρυχιακό. 
Η καταδίωξη άρχισε στην περιοχή έξω από το Γαύριο της Άνδρου στις εξήμιση το απόγευμα. 
Μετά από τέσσερεις ώρες καταδίωξης και πέντε επιθέσεις, με συνολικά 58 βόμβες βάθους και αφού υπέστη σοβαρότατες βλάβες που δεν του επέτρεπαν να παραμείνει εν καταδύσει, ο Κυβερνήτης διέταξε ανάδυση και «εξόρμηση δια πυροβόλου». Η άνισος αλλά ηρωική αναμέτρηση καταλήγει στη βύθιση του Υ/Β δια εμβολισμού, την απώλεια 24 και την αιχμαλωσία 28 εκ των μελών του πληρώματος, ενώ οι Αρχικελευστής Νικόλαος Μαρουλάς (ηλεκτρολόγος) και Δίοπος Δημήτριος Παπαδημητρίου (ηλεκτρολόγος) έφτασαν κολυμπώντας στην Εύβοια διαφεύγοντας στην συνέχεια στην Μέση Ανατολή.
 
Υ/Β ΚΑΤΣΩΝΗΣ Στην 7ηπολεμική περιπολία του, ευρισκόμενο βόρεια της Σκιάθου στις 14 Σεπτεμβρίου, το ΚΑΤΣΩΝΗΣ με κυβερνήτη τον Αντιπλοίαρχο Λάσκο, περιπολούσε κοντά στις ανατολικές ακτές του Πηλίου, περιμένοντας σύμφωνα με τις πληροφορίες που είχε συλλέξει, την διέλευση έμφορτου Γερμανικού μεταγωγικού που ερχόταν από την Θεσσαλονίκη. Εντοπίζει καπνό στο βάθος του ορίζοντα και κατευθύνεται προς τα εκεί. Βρισκόμενο σε απόσταση 2.000 μέτρων από τον εχθρικό στόχο, αυτός αιφνίδια εκπέμπει σήμα αναγνώρισης. Κατανοώντας ο Λάσκος ότι πρόκειται περί εχθρικού πολεμικού, δίνει αμέσως διαταγή ταχείας κατάδυσης η οποία εξετελέσθη φέρνοντας το Υ/Β σε περισκοπικό βάθος. 
Ήταν γερμανική ανθυποβρυχιακή κορβέτα που φθάνοντας πάνω από τον ΚΑΤΣΩΝΗ, πριν αυτός εκδηλώσει επίθεση, εξαπέλυσε τρεις δέσμες βομβών βάθους, με μικρά χρονικά διαστήματα ρίψης αναμεταξύ τους, που εξερράγησαν πλησίον του Υ/Β προκαλώντας σοβαρές βλάβες, ανωμαλίες και διαρροές με παράλληλη κράτηση των μηχανών του. Η αντίδραση του Λάσκου ήταν να διατάξει επείγουσα ανάδυση. Με το άνοιγμα της καθόδου του πυργίσκου βγήκαν στην γέφυρα ο Κυβερνήτης, ο Ανθχος Τρουπάκης, ο Σημαιοφόρος Λαμπρινούδης, και η ομοχειρία του πυροβόλου. 
Το πυροβόλο του ΚΑΤΣΩΝΗ άρχισε να βάλλει εναντίον του γερμανικού ανθυποβρυχιακού το οποίο άρχισε να ανταποδίδει τα πυρά με όλα τα βαριά και ελαφρά πολυβόλα που έφερε. Το Υ/Β έβαλε 12 βολές με το πυροβόλο του πετυχαίνοντας να καταστρέψει το πρυμναίο πυροβόλο της κορβέτας, η οποία τότε έστρεψε την πλώρη και πλησίασε ολοταχώς για εμβολισμό, βάλλοντας με όλον τον όγκο του πυρός της και με χειροβομβίδας, τυφέκια και περίστροφα κατά της γέφυρας και επί των καταστρωμάτων. 
Ο κυβερνήτης έπεσε κατά την εκτέλεση του καθήκοντος μαζί με την ομοχειρία του πυροβόλου. 
Το Υ/Β μετά τον εμβολισμό έλαβε μεγάλο θετικό εκκρεμές και βυθίστηκε. Απωλέσθησαν 32 μέλη του πληρώματος ενώ 17 αιχμαλωτίσθηκαν. Τρείς διασωθήκαν κολυμπώντας, ο Ύπαρχος Υπχος Τσουκαλάς και ο Υποκελευστής Α΄ Τσίγκρος στη Σκιάθο και Υποκελευστής Α΄ Αντωνίου στις ακτές Πηλίου, οι οποίοι διαφεύγοντας στην συνέχεια στην Αλεξάνδρεια, συνέχισαν τον αγώνα.
 
Δεν είναι όμως δυνατόν να μην μνημονεύσουμε και τους:
Υποπλοίαρχο Νικόλαο Μέρλιν, Ύπαρχο του υποβρυχίου ΓΛΑΥΚΟΣ που ως επιβαίνων του Βρετανικού Υ/Β Perseus για απόκτηση εμπειρίας, ώστε να αναλάβει καθήκοντα Κυβερνήτου, απωλέσθη, όταν αυτό προσέκρουσε σε νάρκη νότια της Κεφαλλονιάς, στις 6 Δεκεμβρίου του 1941 καθώς και τον Υποπλοίαρχο Νικόλαο Ρουσσέν, Κυβερνήτη του Υ/Β ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ που φονεύθηκε κατά την επιχείρηση ανακατάληψης των πλοίων από τους στασιαστές στην Αλεξάνδρεια στις 23 Απριλίου 1944.
Η αξιοθαύμαστη και ηρωική δράση όλων των Υ/Β μας, που κατά την διάρκεια του Πολέμου εξετέλεσαν 66 επιθετικές περιπολίες, 17 ειδικές αποστολές αποβίβασης ομάδων κομάντο και βύθισαν 11 εμπορικά, 21 ιστιοφόρα, και 3 εχθρικά Πολεμικά, αναγνωρίσθηκε από όλους τους συμμάχους και ιδιαίτερα από το Βρετανικό Ναυαρχείο, το οποίο εκφράστηκε με κολακευτικά σχόλια και αναφορές για την επαγγελματικότητα των πληρωμάτων και την αποτελεσματικότητα τους στις αναληφθείσες αποστολές.
Οι απωλεσθέντες των Υ/Β μας, όπως και τόσοι άλλοι αγωνιστές του Πολέμου ήταν άνθρωποι απλοί, καθημερινοί που αγαπούσαν την Πατρίδα, την ιστορία της, τα ήθη και τα έθιμα της φυλής. Είχαν οράματα και ιδανικά, γι’ αυτά πολέμησαν και γι’ αυτά θυσιάστηκαν, κάνοντας αξεπέραστες πράξεις. Πολλούς από αυτούς τίμησε το Πολεμικό Ναυτικό, δίνοντας το όνομά τους σε νεότερα πλοία του στόλου μας. 
Η υπέρτατη θυσία τους στο βωμό των ιδεών της ελευθερίας και της ανεξαρτησίας της πατρίδας, στις οποίες γαλουχηθήκαν γενιές Ελλήνων, θα αποτελεί παντοτινά παράδειγμα για όλους εμάς που υπηρετήσαμε αλλά και για αυτούς που ακόμα υπηρετούν στα «μαύρα πλοία», τα αγαπημένα μας Υποβρύχια.
Μαζί με αυτούς τους ηρωικούς νεκρούς, θυμόμαστε και τιμούμε και τους συμπολεμιστές τους. Αυτούς που πολέμησαν μέχρι το τέλος του Πολέμου και επέστρεψαν στην πατρίδα νικητές, κουβαλώντας σωματικά και ψυχικά τραύματα και έφυγαν από την ζωή τον καιρό της ειρήνης.
Επίσης θυμόμαστε και τιμούμε όλους αυτούς που έφυγαν, έχοντας υπηρετήσει στα νεότερα Υ/Β, αυτούς που συνυπηρετήσαμε, αυτούς που μας δίδαξαν ή τους διδάξαμε, αυτούς που ζήσαμε μαζί, μοιραστήκαμε στιγμές, συγγενέψαμε. 
Αυτούς που έγιναν μέντορες για πολλούς από εμάς, αυτούς που απετέλεσαν παράδειγμα προς μίμηση για όλους εμάς.
Έχουμε δώσει μια υπόσχεση, ότι δεν θα ξεχάσουμε ποτέ και ότι θα τιμούμε πάντα, όλους αυτούς που δημιούργησαν την παράδοση στη Διοίκηση Υ/Β. 
Μια παράδοση που έχουμε την υποχρέωση να διατηρήσουμε, ευρισκόμενοι είτε σε ενέργεια είτε σε αποστρατεία.
Όλοι αυτοί θα παραμείνουν για πάντα στη μνήμη μας γιατί είναι ένα κομμάτι της ζωής μας.
Αιωνία τους η μνήμη».
 
Ακολούθησε προσκλητήριο πεσόντων από το μέλος του συνδέσμου μας Πλωτάρχη (Ε) Δημήτριο Δέδη Π.Ν ε.α, έγινε κατάθεση στεφάνων από τον Πρόεδρο του Ελληνικού Συνδέσμου Υποβρυχίων Αντιναύαρχο Π. Ραδίτσα Π.Ν ε.α, τον Δήμαρχο Π. Φαλήρου Ιωάννη Φωστηρόπουλο συνοδευόμενο από τον πρώην Δήμαρχο βουλευτή της Ν.Δ και επίτιμο μέλος του συλλόγου μας Διονύσιο Χατζιδάκη, τον εκπρόσωπο του Αρχηγού Ναυτικού και Διοικητή Υποβρυχίων Πλοίαρχο Ιωάννη Στρατογιάννη Π.Ν και τον εκπρόσωπο της Βρετανικής Πρεσβείας ΑΚΑΜ του Ηνωμένου Βασιλείου Πλωτάρχη Alex Bush.
 
Κρατήθηκε ενός λεπτού σιγή στην μνήμη πεσόντων, ακούστηκε ο θούριος των Υποβρυχίων που τραγουδούσαν τα πληρώματά τους φεύγοντας για πολεμικές περιπολίες και η τελετή έκλεισε με την ανάκρουση του Εθνικού μας ύμνου.
 
Οι 108 απωλεσθέντες των Υποβρυχίων που έπεσαν υπέρ πίστεως και της αιώνιας Ελλάδας:
 
ΠΛΟΙΑΡΧΟΙ: Βασίλειος Λάσκος.
ΑΝΤΙΠΛΟΙΑΡΧΟΙ : Μιχαήλ Χατζηκωσταντής – Βασίλειος Αρσλάνογλου.
ΠΛΩΤΑΡΧΕΣ : Γεώργιος Μαριδάκης – Νικόλαος Μέρλιν – Νικόλαος Ρουσσέν – Ανδρέας Τουρνάς – Αντώνιος Δανιόλος – Θεόδωρος Κονίδης – Σοφοκλής Μυκόνιος – Στέφανος Τρουπάκης.
ΥΠΟΠΛΟΙΑΡΧΟΙ : Κωνσταντίνος Άννινος – Ιωάννης Κωστάκος.
ΑΝΘΥΠΟΠΛΟΙΑΡΧΟΙ : Βασίλειος Σταράκης – Παύλος Λαμπρινούδης – Κωνσταντίνος Ξένος – Μηνάς Καβαλούδης – Alfred Samuel Carter(Βρετανός).
ΣΗΜΑΙΟΦΟΡΟΙ : Διονύσιος Τηλέμαχος – Κυριάκος Νικολαράκος – Ηρακλής Χρυσοχέρης – Νικόλαος Παναγιώτιζας.
ΑΝΘΥΠΙΛΑΡΧΟΣ Ελληνικού Στρατού : Γεώργιος Παπανικολάου,
ΑΡΧΙΚΕΛΕΥΣΤΕΣ : Αντώνιος Καφετζής – Ιωάννης Κυριαζής – Πέτρος Μπιντέρης – Δημήτριος Μαραλέτος – Λεωνίδας Στάμου – Προκόπιος Μαγιάτης – Βασίλειος Ράντος.
ΚΕΛΕΥΣΤΕΣ : Θρασύβουλος Τσάτσας – Αναστάσιος Ντόντος – Βασίλειος Γεωργίου – Αχιλλεύς Τούλης – Θεόδωρος Σανούδος – Δημήτριος Γιαννέλης – Γεώργιος Καψός – Νικόλαος Παυλάκης – Νικόλαος Μαντωνανάκης – Απόστολος Βλαχάκης.
ΥΠΟΚΕΛΕΥΣΤΕΣ Α΄: Αναστάσιος Αναστασόπουλος – Γεώργιος Τσαλίκης – Παναγιώτης Σκλάβος – Παναγιώτης Κατσουράνης – Παναγιώτης Μηνάς – Αντώνιος Κούσουλας – Θρασύβουλος Μπάγιος – Αθανάσιος Σχοινάς – Παναγιώτης Παπαθανασίου – Δημήτριος Κακανδρής – Δημήτριος Κουβέλης – Ελευθέριος Τσατσαρής – Κυριάκος Σελάκης – Παναγιώτης Τσάκωνας – Ιωάννης Οικονόμου – Αναστάσιος Κρέστας.
ΥΠΟΚΕΛΕΥΣΤΕΣ Β΄: Μιχαήλ Παπαπαναγής – Ελευθέριος Περδικούρης – Σταμάτιος Γιατράκος – Χρήστος Ζαφείρης – Ναπολέων Άνθης – Αριστείδης Τούσσας – Διονύσιος Άννινος – Παναγιώτης Φουρίκης – Παναγιώτης Θεοδώσης – Απόστολος Σχαράκης – Πέτρος Ψύλλας – Παναγιώτης Παράσχης – Κωνσταντίνος Δημητρακόπουλος – Ζαχαρίας Πανταλέων – Κωνσταντίνος Χελιώτης – Χρήστος Μπακιρτζής – Νικόλαος Νεράντζης – Γεώργιος Χαρίτος – Ιωάννης Κύβελος – Βύρων Γιαλούρης – Κωνσταντίνος Πατριαρχέας – Αντώνιος Τσιτσάκος – Ευστάθιος Πλατίδης – Σωτήριος Ξεπαπαδέας – Χρήστος Αλεξίου – Νικόλαος Θυμάρας – Μιχαήλ Λημναίος.
ΥΠΟΚΕΛΕΥΣΤΗΣ Βρετανικού Ναυτικού : George Cole.
ΔΙΟΠΟΙ : Γεώργιος Τηλέμαχος – Σπυρίδων Βλάχος – Γεώργιος Μόριανος – Κωνσταντίνος Λεβαντής – Παναγιώτης Βουτσινάς – Γεώργιος Λιάτσης – Νικόλαος Αρμένης – Πέτρος Χατζηδημητρίου – Χαράλαμπος Δελής – Σταύρος Μουσούλης – Δημήτριος Ορφανός – Σπυρίδων Γιαλοψός – Γεώργιος Χρυσανθόπουλος – Μιχαήλ Γεδεών – Ιωάννης Γεδεών – Θεόφιλος Μαστρογιάννης – Χριστόφορος Μήτσιαλης – Γεώργιος Λεντζάκης – Νικόλαος Μοσχονάς - Αριστείδης Φουντουλάκος – Νικόλαος Κουρμούζης – Δημήτριος Πρίντζος – Αναστάσιος Ζωγράφος.
ΙΔΙΩΤΗΣ : Αντώνιος Αθανασόπουλος.
 













Σάββατο 8 Οκτωβρίου 2022

Ο πιο περίεργος τάφος της Ελλάδας, σε μορφή… τραπεζαρίας και ο μύθος που κρύβεται πίσω απ΄αυτόν! (ΦΩΤΟ)

 palaia nekrotafeia neas ionias volou nekrotafeia taxiarxon tafiko mnimeio trapezaria nikolaou kontou oikogenia samiamidi paidia


Το γνωστότερο μνημείο του Παλαιού Νεκροταφείου της Νέας Ιωνίας Βόλου, θυμίζει την οικογενειακή τραγωδία της οικογένειας Κοντού

Εδώ και 97 χρόνια στο Παλαιό Νεκροταφείο της Νέας Ιωνίας στην περιοχή του Βόλου ή διαφορετικά, Νεκροταφείο Ταξιαρχών, βρίσκεται ένας οικογενειακός τάφος, που όμοιό του δεν έχετε ξαναδεί…

palaia nekrotafeia neas ionias volou nekrotafeia taxiarxon tafiko mnimeio trapezaria nikolaou kontou oikogenia samiamidi paidia

Πρόκειται για μία μαρμάρινη ταφική τραπεζαρία, που αποτελείται από τραπέζι και τρεις καρέκλες, διακοσμημένα περίτεχνα από επιδέξιους γλύπτες… Σ’ αυτόν φιλοξενούνται τα νεαρά μέλη της οικογένειας Κοντού.

palaia nekrotafeia neas ionias volou nekrotafeia taxiarxon tafiko mnimeio trapezaria nikolaou kontou oikogenia samiamidi paidia

Ο τάφος κατασκευάστηκε το 1900 στην Αθήνα από τους αδελφούς Κοτζαμάνη και ενώ αρχικά φιλοξενήθηκε στο Α’ Νεκροταφείο Αθηνών, το 1922 μεταφέρθηκε στο παλαιό νεκροταφείο Νέας Ιωνίας Βόλου όπου και βρίσκεται μέχρι σήμερα.

palaia nekrotafeia neas ionias volou nekrotafeia taxiarxon tafiko mnimeio trapezaria nikolaou kontou oikogenia samiamidi paidia
palaia nekrotafeia neas ionias volou nekrotafeia taxiarxon tafiko mnimeio trapezaria nikolaou kontou oikogenia samiamidi paidia

Στην πλάτη της κάθε καρέκλας υπάρχει χαραγμένο το όνομα του μέλους της οικογένειας, που είναι θαμμένο από κάτω (Κωνσταντίνος, Ελένη και Κατίνα), ενώ πάνω στο τραπέζι υπάρξουν διάφορα αντικείμενα: ανοιχτά και κλειστά βιβλία, ένας ανάγλυφος χάρτης της Ευρώπης και πιο συγκεκριμένα της Ελβετίας και μία άρπα. Στην κεντρική κολόνα κάτω από το τραπέζι έχει σκαλιστεί ένα σαμιαμίδι, που όπως λέει ο μύθος, ευθύνεται για το θάνατο της οικογένειας.

palaia nekrotafeia neas ionias volou nekrotafeia taxiarxon tafiko mnimeio trapezaria nikolaou kontou oikogenia samiamidi paidia

Ποια ήταν η οικογένεια Κοντού και ο μύθος που την ακολουθεί

Βρισκόμαστε τα τέλη του 19ου αιώνα, αρχές 20ου. Ο Νικόλαος Κοντός είναι ένας από τους ισχυρότερους άνδρες στην Κεντρική Ελλάδα, με την περιουσία του να απλώνεται από τη Ρωσία μέχρι την Ελβετία, την Αθήνα και το Βόλο. Οι ρίζες του πήγαιναν πίσω στην Ανακασιά της Μαγνησίας, όπου και εκεί η οικογένειά του ήταν άρχοντες.

palaia nekrotafeia neas ionias volou nekrotafeia taxiarxon tafiko mnimeio trapezaria nikolaou kontou oikogenia samiamidi paidia

Στα τέλη του 19ου αιώνα ο Νικόλαος Κοντός ήταν πρόξενος της Ρωσίας στην Ελλάδα –αν και άλλες πληροφορίες αναφέρουν πως ήταν πρέσβης της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας στη Βιέννη. Οτι και να ισχύει ήταν ένας διπλωμάτης με αμύθητη περιουσία. Με τη σύζυγό του Περσεφόνη απέκτησαν πέντε παιδιά, την Ελένη, την Κατίνα, τη Θέλξη, την Αγγελική και το μοναδικό τους γιο, τον Κωνσταντίνο.

palaia nekrotafeia neas ionias volou nekrotafeia taxiarxon tafiko mnimeio trapezaria nikolaou kontou oikogenia samiamidi paidia

Η μοίρα όμως τους χτύπησε άσχημα. Μέσα σε δύο χρόνια πεθαίνουν τα τρία από τα πέντε. Ο μύθος που δημιουργήθηκε μετά το θάνατό τους, λέει πως ένα σαμιαμίδι έπεσε στο γάλα των παιδιών ένα πρωινό με αποτέλεσμα να δηλητηριαστούν και να πεθάνουν. Για το λόγο αυτό επιλέχθηκε ως ταφικό μνημείο η τραπεζαρία και κάτω απ’ αυτήν βρίσκεται και το σαμιαμίδι.

palaia nekrotafeia neas ionias volou nekrotafeia taxiarxon tafiko mnimeio trapezaria nikolaou kontou oikogenia samiamidi paidia

Η σκληρή πραγματικότητα και η αιτία θανάτου

Η αλήθεια όμως είναι διαφορετική. Η αιτία θανάτου των παιδιών, που δεν πέθαναν τελικά μαζί, ήταν η φυματίωση. Η αρρώστια εκείνη την περίοδο ήταν σε έξαρση σε όλη τη χώρα. Μέσα σε 2 χρόνια ο Νικόλαος Κοντός και η Περσεφόνη κηδεύουν τα τρία παιδιά τους, τον Κωνσταντίνο, την Ελένη και την Κατίνα.

palaia nekrotafeia neas ionias volou nekrotafeia taxiarxon tafiko mnimeio trapezaria nikolaou kontou oikogenia samiamidi paidia


Η αρχή έγινε το 1895, όταν έχασαν το μικρό, μονάκριβο και αγαπημένο τους γιο και αδελφό, Κωνσταντίνο. Ένα χρόνο αργότερα, το 1896 πέθανε η 18χρονη Ελένη στη Γενεύη (που μάλλον είχε μεταφερθεί σε νοσοκομείο) και δεκατρείς μέρες αργότερα, χάθηκε και η δευτερότοκη κόρη τους, Κατίνα, που ήταν 16 ετών.

palaia nekrotafeia neas ionias volou nekrotafeia taxiarxon tafiko mnimeio trapezaria nikolaou kontou oikogenia samiamidi paidia

Μία πλούσια οικογένεια εκείνης της εποχής δυσκολεύεται να παραδεχθεί πως τα παιδιά της πέθαναν από φυματίωση. Είναι σαν να τη στιγματίζει… Σαν τη λέπρα, μία ασθένεια που πλήττει μόνο τους φτωχούς.

palaia nekrotafeia neas ionias volou nekrotafeia taxiarxon tafiko mnimeio trapezaria nikolaou kontou oikogenia samiamidi paidia

Ετσι, αποφάσισαν να δημιουργήσουν ένα μύθο. Ανέθεσαν στους διάσημους αδελφούς Κοτζαμάνη, οι οποίοι ήταν διάσημοι γλύπτες εκείνης της εποχής, τη δημιουργία του μαρμάρινου ταφικού μνημείου σε μορφή τραπεζαρίας και μαζί το σαμιαμίδι, «αποτυπώνοντας» έτσι στο μύθο τους τις τελευταίες στιγμές των παιδιών τους.  

palaia nekrotafeia neas ionias volou nekrotafeia taxiarxon tafiko mnimeio trapezaria nikolaou kontou oikogenia samiamidi paidia

Από την Αθήνα στο Βόλο

Το 1903 ο πανίσχυρος πατέρας των άτυχων παιδιών, Νικόλας, μη αντέχοντας άλλο τον πόνο της απώλειας, απεβίωσε, αφήνοντας πίσω τη γυναίκα του με τις δύο κόρες τους, Αγγελική και Θέλξη. Η μητέρα, που πλέον είναι βυθισμένη στο πένθος της, αποφασίζει να ζήσει μόνιμα, μαζί με τα δύο παιδιά της στο Βόλο και για το λόγο αυτό, ζητά να μεταφερθεί και το ταφικό μνημείο, από το Α’ Νεκροταφείο Αθηνών, στο Νεκροταφείο Ταξιαρχών.

palaia nekrotafeia neas ionias volou nekrotafeia taxiarxon tafiko mnimeio trapezaria nikolaou kontou oikogenia samiamidi paidia

Την ίδια ώρα έκανε δωρεά μισού εκατομμυρίου δραχμών -τεράστιου ποσού για την εποχή εκείνη- στο νοσοκομείο του Βόλου για να αντιμετωπιστεί η αρρώστια που ξεκλήρισε την οικογένειά της. Μυστήριο, ωστόσο, πλανάται γύρω από τον τρόπο με τον οποίο όλο αυτό το μαρμάρινο κατασκεύασμα μεταφέρθηκε τόσα χιλιόμετρα μέχρι να φτάσει στην Κεντρική Ελλάδα.

Σήμερα η μαρμάρινη τραπεζαρία είναι ένα από τα διασημότερα μνημεία του νεκροταφείου των Ταξιαρχών στο Βόλο και η ιστορία της οικογένειας συνεχίζει να συναρπάζει.

palaia nekrotafeia neas ionias volou nekrotafeia taxiarxon tafiko mnimeio trapezaria nikolaou kontou oikogenia samiamidi paidia

Το Παλαιό Νεκροταφείου της Νέας Ιωνίας Βόλου, ένα Ανοιχτό Μουσείο

Εκτός από την ταφική τραπεζαρία, στο Νεκροταφείο της Νέας Ιωνίας βρίσκονται δεκάδες οικογενειακοί τάφοι πλούσιων οικογενειών και γλυπτά διάσημων γλυπτών όπως του Γιαννούλη Χαλεπά, του Δημητριάδη, του Βρούτου και του Μπονάνου. Σταμάτησε να λειτουργεί το 2000 ενώ αναμένεται να μετατραπεί σε Ανοιχτό Μουσείο, όπως είθισται να λειτουργούν παρόμοιοι χώροι σε όλες τις ευρωπαϊκές πόλεις.

palaia nekrotafeia neas ionias volou nekrotafeia taxiarxon tafiko mnimeio trapezaria nikolaou kontou oikogenia samiamidi paidia

Το κοιμητήριο  χαρακτηρίστηκε ως ιστορικό διατηρητέο μνημείο, και θα μετατραπεί σε πάρκο μνήμης, ιστορίας και περιπλάνησης μέσα στον σύγχρονο αστικό ιστό της πόλης του Βόλου. Ενας «Κήπος ιστορικής μνήμης», ένα μουσείο γλυπτών, που αξίζει να επισκεφθείτε αν βρεθείτε στην περιοχή.

palaia nekrotafeia neas ionias volou nekrotafeia taxiarxon tafiko mnimeio trapezaria nikolaou kontou oikogenia samiamidi paidia

Με πληροφορίες από lifo.gr

Τετάρτη 5 Οκτωβρίου 2022

Σχέδιο Καλλέργη

 

 


Από τη Βικιπαίδεια, την ελεύθερη εγκυκλοπαίδεια.

Το Σχέδιο Καλλέργη είναι θεωρία που υποστηρίζει την ύπαρξη ενός σχεδίου που φέρεται να εξυφάνθη από τον Αυστρο-Ιάπωνα πολιτικό Ρίχαρντ Κουντενχόβε-Καλέργκι και προωθήθηκε σε αριστοκρατικούς ευρωπαϊκούς κοινωνικούς κύκλους.

Επί της ουσίας, ο Καλέργκι οραματίζεται μια ενωμένη Ευρώπη σε όλα τα επίπεδα, κάτι που θα επιτευχθεί μέσω της κατάργησης των συνόρων και της πολιτισμικής και φυλετικής ώσμωσης των ευρωπαϊκών λαών μεταξύ τους αλλά και με άλλους. 
Από πολλούς θεωρείται πως το όραμα του Καλέργκι είναι στην πραγματικότητα η εσκεμμένη μίξη των Ευρωπαίων με άλλες φυλές, μέσω της μαζικής μετανάστευσης, με σκοπό την αποδυνάμωση των εθνών-κρατών και την προώθηση της παγκοσμιοποίησης, πράγμα που εγείρει ανησυχία στους θιασώτες των εθνοκεντρικών κρατών και της αποκέντρωμενης διοίκησης. 
Για αυτό το λόγο, επικαλούνται τη θεωρία, στηλιτεύοντάς την εντόνως, στον δεξιό, συντηρητικό, πατριωτικό/εθνικιστικό και ενίοτε στον κλασικώς φιλελεύθερο/λιμπερταριανό (κυρίως λόγω της κεντρικώς ασκούμενης εξουσίας που προτείνεται) χώρο. 
Αντίθετα η μαζική μετανάστευση ως μέσο προώθησης της πολυπολιτισμικότητας και της αλληλεγγύης βρίσκει απήχηση στον αριστερό και ενίοτε στον κεντρώο χώρο, που απορρίπτουν την ύπαρξη κεντρικώς σχεδιασμένης συνωμοσίας.

Σύμφωνα με την εν λόγω θεωρία, η μαζική μετανάστευση ενορχηστρώνεται από το σύστημα, με την επίφαση του πολυπολιτισμού, και συνεπώς δεν συνιστά αυθόρμητο φαινόμενο, αλλά αποτελεί εργαλείο εξασθένησης των κοινωνικών δεσμών της Γηραιάς Ηπείρου, διασάλευσης της εθνικής ασφάλειας, παραγκωνισμού των γηγενών πληθυσμών και αντικατάστασης των Ευρωπαίων με ευκολότερα χειραγωγήσιμους μετανάστες, λόγω της χαμηλότερης μόρφωσής τους, του θρησκευτικού τους φονταμεταλισμού και των μικρότερων προσδοκιών τους για τις δυτικές αξίες της ελευθερίας και των ατομικών δικαιωμάτων που εκλείπουν στις χώρες, από όπου προέρχονται.

Δείγμα του σχεδίου Καλλέργη φέρεται να εμφανίζεται τόσο στο βιβλίο του Καλέργκι με τίτλο "Praktischer Idealismus", όπου αναφέρεται χαρακτηριστικα: «Ο Ευρωπαίος άνθρωπος του μέλλοντος θα είναι μικτής φυλής. 
Οι σημερινές φυλές και τάξεις θα εξαφανιστούν λόγω της εξαφάνισης των εθνών, του χρόνου και της προκατάληψης. 
 
Η Ευρασιατική-Νεγροειδής φυλή του μέλλοντος, παρόμοια στην εξωτερική της εμφάνιση με τους Αρχαίους Αιγυπτίους, θα αντικαταστήσει την ποικιλία των λαών με μια ποικιλία ατόμων», όσο και στο βιβλίο με τίτλο "Πανευρωπη", όπου αναφέρεται: «Οι Ευρωπαίοι οφείλουν επιτέλους να κατανοήσουν ότι η απαίτησή τους για δίκαια σύνορα είναι ανεφάρμοστη, ενώ μόνιμα σύνορα είναι αδύνατον να βρεθούν. 
Η πανευρωπαϊκή προστασία των μειονοτήτων αφαιρεί τη σημασία των κρατικών συνόρων των εθνών».

 

Ο Ρίχαρντ Κουντενχόβε-Καλέργκι γεννήθηκε την 16η Νοεμβρίου 1894 και πέθανε την 27η Ιουλίου 1972 ήταν Αυστριακός-Ιάπωνας πολιτικός, φιλόσοφος και κόμης. 

Πρωτοπόρος της ευρωπαϊκής ολοκλήρωσης, υπηρέτησε ως ιδρυτικός πρόεδρος της Πανευρωπαϊκής Ένωσης για 49 χρόνια. 
Οι γονείς του ήταν ο Χάινριχ Κουντενχόβε-Καλέργκι, Αυστρο-Ούγγρος διπλωμάτης, και η Μιτσούκο Αγιοάμα, κόρη ενός εμπόρου πετρελαίου, αρχαιοκαπήλου και γαιοκτήμονος στο Τόκυο. 
Γεννήθηκε στην Ιαπωνία με το όνομα Αογιάμα Εϊγίρο. 
Έγινε Τσεχοσλοβακός πολίτης το 1919 και στη συνέχεια πήρε τη Γαλλική υπηκοότητα από το 1939 την οποία κράτησε μέχρι τον θάνατό του.

Σάββατο 1 Οκτωβρίου 2022

Υποπολυβόλο FB Radom PM-63 RAK

Αφορμή για αυτή τη κριτική μας στάθηκε το άρθρο «Ταινία: Ράμπο III (1988)» καθώς σε αυτή τη ταινία φαίνεται ένας Σοβιετικός αξιωματικός να κρατάει ένα τέτοιο όπλο, βλέπετε τη σχετική σκηνή από τη ταινία παρακάτω. Προσωπικά έχουμε κάποια μικρή εμπειρία με αυτό το όπλο και στο παρόν άρθρο μας θα περιγράψουμε εν συντομία τόσο την ιστορία του, όσο και την άποψη μας για αυτό το μικρό υποπολυβόλο διαμετρήματος 9×18mm Makarov από τη Πολωνία. Προσοχή! Ότι διαβάζετε σε αυτή τη κατηγορία είναι η προσωπική μας άποψη βάσει των εμπειριών και γνώσεων μας, δεν είναι σε καμία περίπτωση μία αντικειμενική παρουσίαση.

Πηγή: IMFDB.org

Θα μπορούσαμε να πούμε ότι το PM-63 ήταν από τα πρώτα πραγματικά PDW (Personal Defense Weapon, Όπλο Αυτοάμυνας) όπως τα γνωρίζουμε σήμερα. Το 1956 η Πολωνική ηγεσία είδε την ανάγκη στελέχη των ενόπλων δυνάμεων που επιχειρούν σε περιορισμένους χώρους (οδηγοί αρμάτων, πολυβολητές αντιαεροπορικών, κτλ.) να έχουν ένα μικρό και ευέλικτο όπλο σε περίπτωση που πρέπει να αμυνθούν για τη ζωή τους. Το πρόγραμμα ανάπτυξης του δόθηκε στο Πανεπιστήμιο Τεχνολογίας της Βαρσοβίας όπου υπεύθυνος σχεδιασμού του ήταν ο Πιότρ Βιλνιέβτσιτς ο οποίος πέθανε το 1960 και τη συνέχιση του ανέλαβε η βιομηχανία όπλων Fabryka Broni «Łucznik» στο Ραντόμ της Πολωνίας που είναι γνωστή ως FB Radom.

Πηγή: TheTruthAboutGuns.com

Το 1963 άρχισε να χρησιμοποιείται πειραματικά υπό την ονομασία PM-63 (Pistolet Maszynowy wz. 1963, Υποπολυβόλο Πιστόλι μοντέλο 1963) και το 1965 υιοθετήθηκε επίσημα από το στρατό και την αστυνομία της Πολωνίας. Το όνομα όμως με το όποιο όλοι το γνώριζαν ήταν RAK (Ręczny Automat Komandosów, Αυτόματο Χειρός Καταδρομέων) πρώτον γιατί είναι πιο επιβλητικό, και δεύτερον γιατί στα πολωνικά «rak» σημαίνει «καραβίδα» και ήταν ένα αστείο λογοπαίγνιο για το Τσεχοσλοβάκικο ανταγωνιστή του, το «Škorpion».

Πηγή: ForgottenWeapons.com

Το όπλο χρησιμοποιεί το σοβιετικό διαμέτρημα 9×18mm Makarov με γεμιστήρα είτε 15 είτε 25 φυσιγγίων, έχει ταχυβολία 650 σφαίρες/λεπτό, κάννη μήκους 6″ (15.2 εκατοστά), συνολικό βάρος 1.6 κιλά και μήκος με κλειστό κοντάκιο 33.3 εκατοστά ή 58.3 εκατοστά με ανεπτυγμένο κοντάκιο. Όπως αντιλαμβάνεστε, δεν είναι πολύ ελαφρύ αλλά προσφέρει πολύ καλή ισχύ πυρός σε ένα σχετικά μικρό μέγεθος.

Πηγή: IMFDB.org

Η προσωπική μας εμπειρία μαζί του δεν είναι πολύ μεγάλη. Σε διάφορες περιστάσεις έχουμε ρίξει με αυτό το όπλο, αλλά δε το είχαμε ποτέ στη κατοχή μας. Συνολικά θα λέγαμε ότι έχουμε ρίξει ίσως 200 βολές με διαφορετικά PM-63 RAK και έτσι δεν έχουμε πολύ μεγάλη εμπειρία μαζί του. Ωστόσο, έστω από αυτή τη περιορισμένη εικόνα που έχουμε αναπτύξει, θα μοιραστούμε την άποψη μας μαζί σας. Βλέπετε ένα από τα υποπολυβόλα πιστόλια PM-63 RAK με τα οποία έχουμε προσωπική εμπειρία στην ακόλουθη φωτογραφία.

Πηγή: Προσωπικό αρχείο

Και πάμε στη κριτική μας. Το όπλο είναι σχεδιασμένο να βάλλει με ανοιχτό ολισθητήρα. Πρακτικά η σκανδάλη απλώς απελευθερώνει τον ολισθητήρα ο οποίος σπρώχνει ένα φυσίγγιο στη θαλάμη, η κάννη έχει περιστροφικό σύστημα για να κλειδώσει, και ο επικρουστήρας χτυπάει το καψύλιο πυροδότησης. Απλός αλλά αποτελεσματικός μηχανισμός λειτουργίας που με αυτό το μικρό διαμέτρημα, 9×18mm Makarov, σχεδόν εξαφανίζει την ανάκρουση ακόμα και σε αυτόματες βολές.

Πηγή: Pinterest.com

Αυτό δε σημαίνει ότι είναι όμως και εύστοχο όπλο. Αν και το σκοπευτικό του έχει ενδείξεις για 75 και 150 μέτρα, βολές πέραν των 20-30 μέτρων είναι πολύ δύσκολες βάσει της προσωπικής μας εμπειρίας. Η σκανδάλη του έχει μία άσχημη μηχανική αίσθηση με περίεργες εναλλαγές μαλακής και σκληρής πορείας, το σκοπευτικό του σύστημα δεν είναι πολύ εύχρηστο, κτλ. Αλλά για κοντυνότερες αποστάσεις είναι καλό.

Πηγή: LastStandOnZombieIsland.com

Αντίστοιχα, το κοντάκιο του είναι ένα κομμάτι μέταλλο που δεν είναι ούτε ρυθμιζόμενο, ούτε άνετο όπως και αν το δει κανείς. Ένα ακόμα περίεργο χαρακτηριστικό του είναι ότι ο διακόπτης απελευθέρωσης του γεμιστήρα είναι στη βάση της λαβής που διαφέρει πολύ από τα περισσότερα όπλα που χρησιμοποιούμε στις μέρες μας.

Πηγή: ForgottenWeapons.com

Σχεδιαστικά όμως, το όπλο έχει πολλές καινοτομίες. Από το περιστρεφόμενο σύστημα κλειδώματος στη κάννη, μέχρι το κλείδωμα τελευταίας βολής που είναι ενσωματομένο στο γεμιστήρα, και αυτό το μεταλλικό εξόγκωμα στο μπροστινό μέρος που επιτρέπει το όπλισμα του πιστολιού απλά πιέζοντας το σε μία σκληρή επιφάνεια.

Πηγή: HobbyJapan.co.jp


Ένα εξίσου ενδιαφέρον είναι η στάση βολής. Εάν κάποιος δε το γνωρίζει και πλησιάσει πολύ στον ολισθητήρα, ίσως να δεχθεί ένα ευγενικό χτύπημα από το όπλο για το λάθος του. Για να γίνει καλύτερα κατανοητό αυτό, δείτε το ακόλουθο βίντεο διάρκειας ενός λεπτού όπου φαίνεται το πως αντιδρά το όπλο.


Δε θα πρέπει να παραβλέψουμε το γεγονός ότι εκτός της Πολωνίας που είναι ένα αρκετά διαδεδομένο και σχετικά φτηνό όπλο για τους πολίτες σήμερα, εκτός της χώρας είναι αρκετά ακριβό και καθότι αυτόματο πιο δύσκολο στην αγορά. Στη Πολωνία επιτρέπεται η πώληση του με μία μικρή μετατροπή που θεωρητικά το κάνει ημιαυτόματο. Από προσωπική εμπειρία θα λέγαμε ότι το κάνει «σχεδόν ημιαυτόματο». Δηλαδή, πάλι ρίχνει μερικές φορές 3-4 βολές με το τράβηγμα της σκανδάλης αλλά ούτως ή άλλως, θεωρούμε ότι τέτοιες απαγορεύσεις όπλων μόνο βλάπτουν μία υγιή κοινωνία. Πίσω στο όπλο, πρέπει να ξεκαθαρίσουμε ότι είναι ακριβό έως πολύ ακριβό. Ημιαυτόματο ίσως να το βρείτε για $500 και αυτόματο μιλάμε για γύρω στα $1500.

Πηγή: GlosOnline.pl

Άρα κλείνοντας, αξίζει αν το αγοράσει κανείς; Θα λέγαμε ότι παρότι ήταν ένα αξιόλογο PDW για την εποχή του, με δεδομένη τη τιμή του όχι. Με τόσα χρήματα μπορεί να βρει κανείς πολύ πιο αξιόπιστα όπλα σήμερα. Από την άλλη πλευρά, από τη συλλεκτική αξία αναμφίβολα το PM-63 RAK είναι ένα κλασικό κομμάτι της εποχής του Ψυχρού Πολέμου. Δεν έχουμε καμία αντίρριση να το αγοράσει κανείς για συλλεκτικούς λόγους. Είναι ένα πολύ ιδιαίτερο και ξεχωριστό όπλο και σε εμφάνιση, και σε λειτουργία. Απλά δεν είναι πλέον κάτι πρακτικό για τις σημερινές ανάγκες αυτοάμυνας.

Τρίτη 20 Σεπτεμβρίου 2022

Η παράβαση που κάνουν οι περισσότεροι και έχει πρόστιμο 700 € - Ποια είναι;

Το συναντάμε καθημερινά. Πλέον έχει γίνει συνήθεια για πολλούς οδηγούς, παρότι ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας είναι ξεκάθαρος και οι ποινές αρκετά «τσουχτερές».

 

Είναι κάτι σύνηθες και αρκετά ενοχλητικό. Σε άλλα ευρωπαϊκά κράτη, οι οδηγοί ούτε καν σκέφτονται να πατήσουν τις γραμμές της διάβασης πεζών στα φανάρια. Δυστυχώς, στη χώρα μας, όπου η ανομία κυριαρχεί σε μεγάλο βαθμό, οι οδηγοί παραβιάζουν μόνιμα τον ΚΟΚ, ακινητοποιώντας τα οχήματά τους πάνω στη διάβαση, με τους πεζούς να υποχρεώνονται να κάνουν ζιγκ ζαγκ για να περάσουν σε σημείο όπου έχουν απόλυτη προτεραιότητα.

Για οποιαδήποτε κοινωνία, η οδική ασφάλεια αποτελεί προτεραιότητα. Στους ελληνικούς δρόμους όμως, η ανευθυνότητα τείνει να εξελιχθεί σε τρόπο ζωής. Τα τραγικά περιστατικά που σημειώνονται σε καθημερινή βάση στο οδικό δίκτυο οφείλονται σε μεγάλο βαθμό στη μη τήρηση των στοιχειωδών κανόνων οδικής συμπεριφοράς και ασφάλειας. Η παραβίαση και κατάληψη της διάβασης πεζών είναι ένα από τα σοβαρότερα παραπτώματα με βάση τον ΚΟΚ, αλλά κανείς δεν δίνει σημασία. Σύμφωνα με έρευνες, τα ατυχήματα που σημειώνονται εξαιτίας αυτής της παράβασης είναι πολλά και σοβαρά.

diabasi

Οι πεζοί αναγκάζονται να ελιχθούν ανάμεσα σε οχήματα που πατούν πάνω στις διαγραμμίσεις, με αποτέλεσμα να μην έχουν ορατότητα και να τους παρασύρουν άλλα οχήματα και μοτοσυκλέτες. Οι αρμόδιοι φορείς έχουν γνώση του προβλήματος και γι’΄αυτό έχουν κάνει εξαιρετικά αυστηρές τις ποινές και το πρόστιμο.

Σου αφαιρούν το δίπλωμα και πληρώνεις ένα μηνιάτικο

Σύμφωνα με το Άρθρο 6 του Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας στο κεφάλαιο «Φωτεινή σηματοδότηση για την κυκλοφορία οχημάτων», ο οδηγός, στο κόκκινο φανάρι, υποχρεούται να σταματήσει προ της ειδικής γραμμής διακοπής αυτής ή, αν δεν υπάρχει τέτοια, σε αρκετή απόσταση από το σηματοδότη. Επίσης υποχρεούται να μην εισέρχεται στον οδικό κόμβο ούτε να κινείται πάνω στις διαβάσεις πεζών, εάν ο σηματοδότης είναι τοποθετημένος στο μέσο ή στην απέναντι πλευρά του κόμβου.

Ο οδηγός που παραβαίνει την παραπάνω διάταξη, τιμωρείται με διοικητικό πρόστιμο 700 ευρώ και με αφαίρεση επιτόπου της άδειας ικανότητας οδηγού για 60 ημέρες.

Παρασκευή 16 Σεπτεμβρίου 2022

Τα 6+1 μέτρα για φθηνά στεγαστικά σε νέους

Τα 6+1 μέτρα για φθηνά στεγαστικά σε νέους

Την αναλυτική παρουσίαση της Στρατηγικής Κοινωνικής Στέγασης που ανακοίνωσε ο Κυριάκος Μητσοτάκης από τη ΔΕΘ έκαναν οι υπουργοί Εργασίας, Κωστής Χατζηδάκης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κώστας Σκρέκας, Παιδείας και Θρησκευμάτων, Νίκη Κεραμέως, Επικρατείας, Άκης Σκέρτσος.

Το πρόγραμμα «Σπίτι μου» -όπως έχει ονομαστεί- περιλαμβάνει μέτρα για στέγαση πολιτών μέχρι 39 ετών, φοιτητών και ευάλωτων νοικοκυριών. Πρόκειται για ένα πρόγραμμα ύψους 1,7 δισ. ευρώ που θα απευθύνεται σε πάνω από 100.000 ωφελούμενους με μία σειρά από πρωτοβουλίες, ώστε για να αποκτήσουν ή να μισθώσουν φθηνότερο σπίτι.

Οι 6 στόχοι του προγράμματος

  • Μείωση υψηλού κόστους στέγασης
  • Αύξηση ιδιοκατοίκησης νέων σε παλαιά σπίτια
  • Στήριξη σε νέα ζευγάρια για στεγαστική αποκατάσταση
  • Εκσυγχρονισμός παλαιών ακινήτων
  • Άμβλυνση στρεβλώσεων στεγαστικής αγοράς
  • Αντιμετώπιση δημογραφικού προβλήματος

Οι 6 συν 1 άξονες

Στα έξι συν ένα μέτρα για φθηνότερη στέγη περιλαμβάνει η στρατηγική κοινωνικής στέγασης της κυβέρνησης που παρουσιάζεται από τον υπουργό Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Κωστή Χατζηδάκη, τον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κώστα Σκρέκα, την υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων, Νίκη Κεραμέως, τον υπουργό Επικρατείας, Άκη Σκέρτσο και τον διοικητή της Δ.ΥΠ.Α (Δημόσια Υπηρεσία Απασχόλησης), Σπύρο Πρωτοψάλτη.

Τα μέτρα αυτά τα εξής:

1. Άτοκα ή χαμηλότοκα στεγαστικά δάνεια για νέους 25-39 ετών

  • Δάνειο έως 150.000 ευρώ για αγορά πρώτης κατοικίας μέχρι 120 τ.μ. και έτος κατασκευής έως το 2007.
  • Οι ωφελούμενοι είναι έως 10.000 νέοι ή νέα ζευγάρια 25-39 ετών.
  • Κατώτατο εισοδηματικό όριο τα 10.000 ευρώ. Ανώτατο εισοδηματικό όριο αντίστοιχο με επίδομα θέρμανσης.
  • Προϋπολογισμός 500 εκατ. (375 εκατ. από το αποθεματικό της ΔΥΠΑ και 125 εκατ. από τις τράπεζες)
  • Δόση πολύ χαμηλότερη από ενοίκιο: 275 ευρώ για σπίτι αξίας 100.000 ευρώ
  • Άτοκο στεγαστικό δάνειο σε τρίτεκνους και πολύτεκνους ή αν ο δικαιούχος αποκτήσει, όσο αποπληρώνει, 3+ παιδιά
  • Πρόβλεψη για διπλασιασμό του προϋπολογισμού σε περίπτωση εξάντλησης των διαθέσιμων πόρων
  • Το χρονοδιάγραμμα της εφαρμογής είναι από το 1ο τρίμηνο 2023

2. Μαζική ανακαίνιση κενών κατοικιών - Το πρόγραμμα «Κάλυψη»

  • Αξιοποίηση σε πρώτη φάση τουλάχιστον 1.000 ακινήτων του προγράμματος ΕΣΤΙΑ για τρία χρόνια.
  • Μίσθωση ακινήτων ιδιωτών για παροχή κατοικιών με πολύ χαμηλό ενοίκιο
  • 2.500 ωφελούμενοι 25-39 ετών, δικαιούχοι ΕΕΕ
  • 21,5 εκατ. από αποθεματικό ΔΥΠΑ
  • Κίνητρο για τους ιδιοκτήτες των ακινήτων: Εξασφάλιση εγγυημένου μισθώματος από τη Δημόσια Υπηρεσία Απασχόλησης
  • Στόχος είναι το πρόγραμμα να επεκταθεί βάσει και της προσφοράς κατοικιών που θα υπάρχει από τους ιδιοκτήτες

3. Αξιοποίηση ακίνητης περιουσίας του Δημοσίου μέσω του θεσμού κοινωνικής αντιπαροχής

  • Μαζική ανακαίνιση 4.000 ακινήτων που έχουν μείνει κενά για μεγάλο χρονικό διάστημα και θα παραχωρηθούν από ιδιοκτήτες για 5+ έτη
  • Ωφελούμενοι υπολογίζονται σε 10.000 νέοι και ζευγάρια 25-39 ετών που θα μείνουν σε ανακαινισμένα σπίτια
  • Προϋπολογισμός 200 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης και το νέο ΕΣΠΑ
  • Διάθεση ακινήτων με χαμηλά ενοίκια
  • Κίνητρο για ιδιοκτήτες: Εγγυημένο ενοίκιο και ανακαίνιση

Εφαρμογή:

  • 4ο τρίμηνο του 2022: Καθορισμός των προδιαγραφών των κατοικιών που θα νοικιαστούν και τα κριτήρια επιλεξιμότητας των ωφελουμένων. Πρόσκληση προς ιδιοκτήτες.
  • 1ο-2ο τρίμηνο 2023: Επιλογή και ανακαίνιση κατοικιών. Πρόσκληση προς ωφελούμενους.
  • 3ο-4ο τρίμηξο 2023: επιλογή δικαιούχων και ανακαίνιση κατοικιών
  • 1ο τρίμηνο 2024: έναρξη στέγασης

4. Επιδότηση για ενεργειακή αναβάθμιση ιδιοκατοικούμενης κατοικίας για νέους 18-39 ετών

  • Ανακαίνιση 100 διαμερισμάτων - 70 στον δήμο Αθηναίων και 30 στον δήμο Θεσσαλονίκης
  • Ωφελούμενοι θα είναι περίπου 200 νέοι και νέα ζευγάρια έως 39 ετών
  • Προϋπολογισμός 1,5 εκατ. ευρώ
  • Το έργο περιλαμβάνει το κόστος ενοικίασης και το κόστος αποκατάστασης τυχόν φθορών από τη διαμονή των ωφελουμένων.

5. Επιδότηση ανακαίνισης κατοικιών για μακροχρόνια μίσθωση

  • Ανέγερση 2.500 κοινωνικών κατοικιών για 5.000 νέους με μηδενικό κόστος για το Δημόσιο καθώς η ΔΥΠΑ δίνει την περιουσία και ο ιδιώτης επισκευάζει τα κτήρια.
  • Το 50% των σπιτιών ή διαμερισμάτων πάει στον ιδιώτη και το άλλο 50% αξιοποιείται προς όφελος των νέων με πολύ χαμηλά ενοίκια.

  • Ανακαίνιση και διάθεση περίπου 40 ακινήτων που ανήκουν στην παλαία πρόνοια με ωφελούμενους 80 νέους και προϋπολογισμό 1,75 εκατ. ευρώ προσθέτοντας ότι αυτό θα επεκταθεί και σε άλλα ακίνητα. 
  • Συνολικά, σύμφωνα με τον κ. Χατζηδάκη, από τα προγράμματα του υπουργείου Εργασίας θα ωφεληθούν 30.000 πολίτες.

6. Δημιουργία νέων σύγχρονων φοιτητικών εστιών

  • Δημιουργία νέων φοιτητικών εστιών σε 5 πανεπιστήμια της χώρας (Θεσσαλία, Θράκη, Δυτική Μακεδονία, δυτική Αττική και Κρήτη)
  • Κατασκευή άνω των 8.150 κλινών 
  • Κόστος πάνω από 540 εκατ. ευρώ
  • 8.150 δικαιούχοι

7. Αύξηση φοιτητικού επιδόματος

  • Αύξηση στα 1.500 ευρώ, από 1.000 ευρώ (ετησίως)
  • Αύξηση στα 2.000 ευρώ για τους φοιτητές που συγκατοικούν
  • Δικαιούχοι είναι 50.000 φοιτητές και σπουδαστές ΙΕΚ. 
  • Προϋπολογισμός 75 εκατ. ευρώ

 

«Δεν βγαίνουν οι αριθμοί»

Πριν καλά-καλά στεγνώσει το μελάνι για τις εξαγγελίες του οικονομικού επιτελείου για τα μέτρα, άρχισαν οι φωνές που υποστηρίζουν ότι θα νούμερα είναι παραφουσκωμένα και δεν βγαίνουν. Συγκεκριμένα, σε άρθρο της η εφημερίδα «Αυγή» στην ηλεκτρονική της έκδοση αναφέρει: «Δεν βγαίνουν τα ποσά για τα δάνεια με τον προϋπολογισμό του μέτρου που ανακοίνωσαν οι τέσσερις υπουργοί για αγορά πρώτης κατοικίας».

Σε άλλο σημείο η «Αυγή» συνεχίζει: «Έτσι, αν διαιρέσουμε τα 500 εκατομμύρια που ανακοινώθηκαν με τους 10.000 δικαιούχους, τότε ο μέσος όρος των δανείων είναι 50.000 ευρώ για κάθε δικαιούχο και όχι έως 150.000 ευρώ για κάθε δικαιούχο».

Πηγή: zougla


 

Στρατηγός Φράγκος: Ποια drones Bayraktar και ποια Τουρκία, θα τους τελειώσουμε! [ΒΙΝΤΕΟ]


fragosfragoulis-868x700

Σε συνέντευξη που παραχώρησε ο Επίτιμος Αρχηγός ΓΕΣ Στρατηγός Φρ. Φράγκος στην τηλεοπτική εκπομπή “Ώρα Ελλάδος” καλεσμένος των δημοσιογράφων Δημήτρη Καμπουράκη και Παναγιώτη Στάθη αναφέρθηκε στις τελευταίες εξελίξεις στα Ελληνοτουρκικά και στην ακραία ρητορική από πλευράς της Τουρκικής ηγεσίας με στόχο να προετοιμάσει κλίμα σύγκρουσης εκφράζοντας την πεποίθηση να παραμείνουν στην ρητορική.

Ο Επίτιμος Αρχηγός ΓΕΣ αναφέρθηκε στην δήλωση του πρώην προέδρου της Γαλλίας Ολάντ για την προκλητικότητα της Τουρκίας ο οποίος είπε ότι «η Τουρκία θα πρέπει να αλλάξει στρατηγική έξι ετών. 
Για μεγάλο διάστημα η Τουρκία επιθυμούσε να ενταχθεί στην Ευρωπαϊκή Ένωση και ήθελε μάλιστα να διασφαλίσει, να αποτελέσει ένα παράδειγμα, να μη γίνεται σύγχυση του ρόλου του ισλαμισμού.

Τώρα ακολουθεί αναθεωρητική πολιτική και έχει εισβάλει σε Συρία, Ιράκ πήγε στη Λιβύη και απειλεί ευθέως Ελλάδα και Κύπρο!!

Πρέπει να αλλάξουμε πολιτική απεναντι στην Τουρκία γιατί αποσταθεροποιεί την Ανατολική Μεσόγειο, όπως τονισε στο πρόσφατο ταξίδι στο Παρίσι του Π/Θ και ο ΜΑΚΡΟΝ..

Εάν η Ρωσία πετύχει στην Ουκρανία τότε δεν αποκλείεται και ο Ερντογάν να πράξει σε βάρος της Ελλάδος κάτι αντίστοιχο..

Θύμισε την 16η Φεβρουαρίου 1999 την περίοδο που ήταν ΑΚΑΜ ,όταν συνελήφθη ο Οτσαλάν την αντίδραση των Τούρκων οι οποίοι κρέμασαν μαύρα στεφάνια έξω από την ελληνική πρεσβεία στην Άγκυρα θέλοντας να δείξει τον φανατισμό που τους έχουν εμφυσήσει μέχρι και σήμερα πως η Ελλάδα έχει υπό την κατοχή της νησιά, είναι απάνθρωποι προκειμένου να δικαιολογήσουν την εργαλειοποίηση των παράτυπων μεταναστών.

Γι’ αυτό πρότεινε την δημιουργία ενός «WAR ROOM» υπό τον συντονισμό ενός Συμβουλίου Εθνικής Ασφάλειας προκειμένου να απαντάει άμεσα στις επιθέσεις μέσω των social media και να ενημερώνει την Διεθνή κοινότητα, διαμορφώνοντας και εφαρμόζοντας την εθνική στρατηγική μας.

Επεσήμανε ότι οι Τούρκοι σε αυτόν τον τομέα έχουν προχωρήσει καθώς έχουν 200 μεταφραστές, έχουν εντάξει την ελληνική γλώσσα στα τουρκικά Πανεπιστήμια και αποκάλυψε ότι οι Τούρκοι καταδρομείς διδάσκονται την ελληνική γλώσσα επί τρία χρόνια και δραστηριοποιούνται τα καλοκαίρια σε αναγνωριστικές επιχειρήσεις στην χώρα μας.

Ο Στρατηγός είπε ότι από το 2001 παρουσία 70 εκπροσώπων ξένων κρατών στο τουρκικό ΓΕΕΘΑ οι Τούρκοι ισχυρίζονται ότι η Ελλάδα έχει στρατικοποιήσει και παρανόμως κατέχουμε το Καστελόριζο παραποιώντας την συνθήκη της Λωζάνης,την συνθήκη του Μοντρέ και των Παρισίων με την οποια εκχωρήθηκαν τα Δωδεκάνησα στην Ελλάδα.

Έδωσε μάλιστα ως παράδειγμα την παράλογη απαίτηση για αποστρατικοποίηση της Θάσου στην οποία υπήρχαν 4 στρατιώτες για ένα link διαβιβάσεων.

“Ειναι Θρασύδειλοι και θέλουν να κάνουν παρέλαση στα νησιά όπως επραξαν στην Κύπρο το 1974” δήλωσε..

Όσον αφορά την κατάσταση του τουρκικού στρατού σε σχέση με τον Ελληνικό

Ο Επίτιμος Αρχηγός απάντησε πως ο εξοπλισμός της Ελλάδας προχωρά με σύνεση και σταδιακά ανεβαίνει το επίπεδο μας μετα και την ολοκλήρωση των προγραμμάτων.

Για την αντιαεροπορική άμυνα των δύο χωρών δήλωσε πως εάν εξαιρεθεί το σύστημα S-400 που παρέλαβε από την Ρωσία έχουμε πλεονέκτημα.

Ειδικότερα σε ερώτηση για την δραστηριότητα των τουρκικών Drones στο Αιγαίο απάντησε χωρίς περιστροφές “ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΤΑ ΡΙΞΟΥΜΕ ΣΤΗΝ ΘΑΛΛΑΣΑ ΣΕ ΧΡΟΝΟ DT”,πλην όμως αναφέρθηκε και στους “επαγγελματίες πατριώτες” που πιέζουν για την κατάρριψη τους λέγοντας πως δεν πρέπει να πέσουμε στην παγίδα της Τουρκίας για να μας σύρει στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων και αναρωτήθηκε χαρακτηριστικά « Να διαπραγματευθούμε για τα δικά μας νησιά;;»

Αναφέρθηκε στην συνεδρίαση που πραγματοποιήθηκε στην έδρα του Συνδέσμου στο Κάϊρο, στο περιθώριο της 158ης Συνόδου του Συμβουλίου του Αραβικού Συνδέσμου σε επίπεδο υπουργών Εξωτερικών όπου εκφράστηκε η ανησυχία της για τη συνέχιση της στρατιωτικής τουρκικής παρουσίας στα εδάφη αραβικών χωρών και για τις τουρκικές παρεμβάσεις στα εσωτερικά των αραβικών χωρών και αποφάσισε:

Την ανάγκη η Τουρκία να αποσύρει τις δυνάμεις της άμεσα, χωρίς προϋποθέσεις ή όρους .
Απέρριψε οποιονδήποτε επηρεασμό της δημογραφικής σύνθεσης σε διάφορες αραβικές περιοχές που υπόκεινται στον έλεγχο των τουρκικών δυνάμεων.
Να σεβαστεί τα δικαιώματα επί των υδάτων του Ιράκ και της Συρίας, να παύσει την ανέγερση φραγμάτων στις πηγές των ποταμών Τίγρη και Ευφράτη.
Αφορμή δόθηκε ύστερα από την λειτουργία γραφείου του ISIS στην Άγκυρα με την επωνυμία “Al-Faruq office” με ευθύνη τον Καύκασο, Αρμενία – Αζερμπαϊτζάν, Ρωσία και πρώην Ανατολικά κρατη και το γραφείο με την επωνυμία “Al-Sham office” με έδρα την Συρία και με ευθύνη να κατευθύνει το παγκόσμιο δίκτυο του ISIS.

Επεσήμανε ότι η αραβική επιτροπή αποτελείται από την Αίγυπτο, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, το βασίλειο του Μπαχρέιν, το βασίλειο της Σαουδικής Αραβίας και το Γενικό Γραμματέα του Αραβικού Συνδέσμου.

 Δείτε το βίντεο της συνέντευξης:


 

Πηγή: directus.gr

Κυριακή 11 Σεπτεμβρίου 2022

31η Αυγούστου 1956 «Η μάχη του νοσοκομείου»

Στις 31 Αυγούστου, 1956 μεσούσης του απελευθερωτικού αγώνα εναντίον των Άγγλων αποικιοκρατών, επιλεγμένη ομάδα μελών της ΕΟΚΑ σχεδίασε και εκτέλεσε την πιο ριψοκίνδυνη επιχείρηση της Οργάνωσης. 
Στόχος της ήταν η απελευθέρωση του Πολύκαρπου Γιωρκάτζη από το Γενικό Νοσοκομείο Λευκωσίας.

Στην επικίνδυνη εκείνη επιχείρηση, εκτός από τα δύο παλικάρια που έχασαν τη ζωή τους, Ιωνά Νικολάου και Κυριάκο Κολοκάση, πήραν μέρος οι Νίκος Σαμψών, Νεοπτόλεμος Λεφτής, Σπύρος Κυριάκου, Παναγιώτης Κοτζιάς, Ελένη Χριστοφορίδου και Βερενίκη Λεωνίδου.

Με δηλώσεις του στη «ΜΑΧΗ», ένας από αυτούς τους αγωνιστές, ο Νεοπτόλεμος Λεφτής, καταθέτει τη δική του μαρτυρία για τα γεγονότα, έτσι όπως τα έζησε ο ίδιος στο πλευρό των συναγωνιστών του, που έπαιξαν τη ζωή τους κορώνα γράμματα προκειμένου να απελευθερώσουν τον πλέον καταζητούμενο άνδρα της ΕΟΚΑ, Πολύκαρπο Γιωρκάτζη, ο οποίος κρατείτο στις Κεντρικές Φυλακές και την ημέρα εκείνη θα μεταφερόταν στο Γενικό Νοσοκομείο Λευκωσίας για εξετάσεις, προσποιούμενος ασθένεια. 

Ο κ. Λεφτής αναφέρει:

«Η διαταγή για να πραγματοποιηθεί η ριψοκίνδυνη αυτή επιχείρηση, ξεκαθαρίζω ότι ήρθε από τον Αρχηγό του Αγώνα Γεώργιο Γρίβα Διγενή στις 30 Αυγούστου, ο οποίος ενημέρωνε ότι ο Πόλυς θα μεταφερόταν την επομένη στο Γενικό Νοσοκομείο Λευκωσίας. 
Εμείς εκτελούσαμε διαταγές. 
Δεν ενεργούσαμε μόνοι μας. Την ίδια μέρα ήρθε και με βρήκε, στο γραφείο ταξί όπου δούλευα, το όποιο ανοίξαμε με τον Μάρκο Δράκο το μακαρίτη για τις ανάγκες του Αγώνα το 1955, ο Νίκος Σαμψών και μου είπε ότι αύριο θα πρέπει να πάμε να απελευθερώσουμε τον Γιωρκάτζη από το Νοσοκομείο. 
Τον ρώτησα ποιοι θα πάμε και μου απάντησε τα κοπέλια τα δικά μας που πάμε πάντοτε μαζί. 
Εννοούσε εμένα, τον Σπύρο Κυριάκου, Ιωνά Νικολάου, Κυριάκο Κολοκάση. 
Χωριστήκαμε σε δύο αυτοκίνητα. 
Μπροστά για να μας ανοίγει τον δρόμο ήταν ένα volkswagen που οδηγούσε ο Παναγιώτης Κοτζιάς, που ήρθε στην θέση του Κούλη Σουγλίδη επειδή την μέρα εκείνη δούλευε. 
Ο Κοτζιάς είχε για συνοδηγό την Βερενίκη. Πίσω ακλουθούσαμε εμείς με το αμερικάνικο αυτοκίνητο μάρκας Χάτσον που είχε επτά θέσεις. Οδηγούσα εγώ και μαζί μου ήταν ο Νίκος, ο Ιωνάς, ο Σπύρος, ο Κυριάκος και η Ελένη Χριστοφορίδου. 
Αφού πρώτα πήγαμε από το σπίτι του Στέλιου Πιτσιλίδη που ήταν απέναντι από το Αρχηγείο της Αστυνομίας και πήραμε τα όπλα, ξεκινήσαμε για το Νοσοκομείο.
Όταν φτάσαμε τους είπα να μην κατέβουν μέχρι να βρω χώρο στάθμευσης για να ξέρουν μόλις τελειώσουν τη δουλεία τους που να έρθουν και να μην περιπλανώνται μέχρι να με βρουν. 
Ο Νίκος μου είπε, ότι πεις εσύ. 
Γιατί για να είμαι ειλικρινής ήταν όλοι τους νεαροί και εγώ ως μεγαλύτερος τους, τους είχα σαν παιδία μου. Σε όλες τις επιχειρήσεις που λάβαμε μέρος είχα πάντοτε την έγνοια τους, οργανώναμε πολύ καλά τις κινήσεις μας και αυτός ήταν ο λόγος που πότε δεν μας συνέλαβαν. 
Το μόνο που αναζητούσαν ήταν τη μαύρη αμερικανική κούρσα που οδηγούσα και μετέφερα με αυτή σε όλες τις επιχειρήσεις τα παιδία. 
Αλλά και αυτήν ποτέ δεν κατάφεραν να τη βρουν.
Τελικά βρήκα χώρο στάθμευσης στο πλάι, κοντά στην πίσω είσοδο του Νοσοκομείου. 
Ο Κοτζιάς με την Βερενίκη στάθμευσαν λίγο πιο πάνω και παρέμειναν στο αυτοκίνητο. Ο Νίκος, ο Σπύρος, ο Ιωνάς και ο Κυριάκος έφυγαν με τα όπλα και εγώ με την Ελένη μείναμε να τους περιμένουμε.
Δεν πέρασε πολλή ώρα και ακούσαμε πυροβολισμούς. 
Τότε είπα της Ελένης ότι κάτι δεν πάει καλά. 
Σε λίγη ώρα πετάχτηκε έξω ο Νίκος μπήκε στο αυτοκίνητο με το αυτόματο όπλο του βρετανού Λοχία στο χέρι και μου είπε να φύγουμε αμέσως. 
Τον ρώτησα που είναι οι άλλοι και μου είπε ότι ο Σπύρος τραυματίστηκε και ο Ιωνάς με τον Κυριάκο σκοτώθηκαν. «Ο Γιωρκάτζης;» ρώτησα. 
Έφυγε μόνος του, μου απάντησε.
Μου έδωσε το όπλο να το κρατάω μπροστά και εκείνος κάθισε πίσω δίπλα από την Ελένη. 
Όπως γύρισα, είδα ότι το παντελόνι του ήταν τρυπημένο σε δύο σημεία. 
Είχε δεχτεί σφαίρες αλλά καμία δεν τον έπληξε. 
Δεν ήταν η πρώτη φορά που συνέβαινε και αυτός ήταν και ο λόγος που αργότερα τον φωνάζαμε όλοι «Άτρωτο».
Αμέσως ξεκινήσαμε να φύγουμε. 
Ο Νίκος μου είπε να πάμε στο Δάλι. 
Από το δρόμο που Προεδρικού βγήκαμε στην σημερινή οδό Κυριακού Μάτση και από εκεί πήραμε ένα χωματόδρομο. 
Σε μια στιγμή βλέπουμε μπροστά μας μπλόκο των Άγγλων. Αμέσως άρπαζα το αυτόματο όπλο αλλά διαπίστωσα ότι δεν είχε σφαίρες, το έριξα τότε στο πίσω κάθισμα και είπα στην Ελένη να καθίσει πάνω. 
Όταν πλησιάζαμε το μπλόκο είπα στα παιδιά να αγκαλιαστούν και να παριστάνουν τους ερωτευμένους. 
Μόλις με πλησίασε ο Άγγλος στρατιώτης άνοιξα το παράθυρο και του είπα στα αγγλικά ότι το ζευγάρι μόλις αρραβωνιάστηκε και τους πάω σε πάρτι. 
Ο Άγγλος χαμογέλασε και μου είπε πηγαίνετε.
Από εκεί συνεχίσαμε και φτάσαμε στο Δάλι. 
Ο Νίκος μου είπε να πάω γρήγορα στο Γέρι για να πιάσω επτά άτομα που οι Άγγλοι θα καταζητούσαν αμέσως μετά το θάνατο του Ιωνά και του Κυριάκου. 
Έτσι και έκανα. Πήγα στο Γέρι πήραν τα επτά άτομα και τα μετέφερα στο Δάλι στο σπίτι όπου άφησα προηγουμένως τον Νίκο.

Η ομάδα μου

Αν και πετυχημένη ως προς το σκοπό της, την απελευθέρωση δηλαδή του Πολύκαρπου Γιωρκάτζη, η επιχείρηση στο Γενικό Νοσοκομείο ήταν μια αποτυχία για εμάς, γιατί χάσαμε δύο συναγωνιστές μας. 
Δυστυχώς τα όπλα που διέθετε τότε η ΕΟΚΑ δεν ήταν πάντοτε τα καλύτερα και το πιστόλι του Νίκου έπαθε εμπλοκή, με αποτέλεσμα ο Βρετανός λοχίας που κρατούσε το αυτόματο, να πυροβολήσει τα δύο παλικάρια και να τα σκοτώσει. 
Εάν δεν γινόταν αυτό δεν θα είχαμε κανένα απολύτως θύμα.
Γιατί έχω να το λέω ότι η ομάδα αυτή, ήταν η καλύτερη στις εκτελέσεις, πότε δεν έκανε κανένα λάθος. 
Ήταν όλοι τους ήρωες με κεφαλαίο, δε δείλιασαν ποτέ, δεν φοβήθηκαν ποτέ και τίποτα. 
Και ο Νίκος και ο Ιωνάς και ο Κυριάκος και ο Σπύρος ήταν παλικάρια. 

Τέτοια παλικάρια δεν υπάρχουν δυστυχώς σήμερα..

Πηγή: appelaios.com