Άνθρωποι που έρχονται για πρώτη φορά σε επαφή με πιστόλια της
Αυστριακής εταιρίας Glock νοιώθουν άβολα με την απουσία μοχλού πυρός και
ασφαλείας. Ωστόσο, όπως θα δούμε σε αυτό το άρθρο τα πιστόλια Glock
έχουν ένα συνδυασμό από συστήματα ασφάλισης που τα κάνουν ένα από τα πιο
ασφαλή ημιαυτόματα πιστόλια που υπάρχουν στην αγορά σήμερα.
Για μία γενική εισαγωγή στα πιστόλια Glock σας προτείνουμε να μεταβείτε στο άρθρο «Πιστόλι Glock» που είχαμε δημοσιεύσει στο παρελθόν. Ο σχεδιασμός του συστήματος ασφάλειας του Glock είναι και ένα από τα μυστικά πίσω από τη τεράστια επιτυχία του και βασίζεται στην εξής αρχή.
Το πιστόλι δε θα πρέπει να πυροδοτήσει σε οποιαδήποτε περίπτωση πέρα από όταν ο χειριστής πιέσει τη σκανδάλη του όπλου ως το σημείο πυροδότησης.
Μπορεί να ακούγεται αυτονόητο και απλό αλλά υπάρχουν πολλά πράγματα που πρέπει να είναι εγγυημένα ότι δε μπορούν να συμβούν και η εταιρία Glock το κατάφερε. Ενδεικτικά, κάποια από αυτά είναι:
Ακόμα και από τη φωτογραφία, στο πιστόλι Glock αμέσως ξεχωρίζει κάτι περίεργο στη σκανδάλη του. Στο κέντρο της γλώσσας της σκανδάλης εύκολα παρατηρούμε ότι υπάρχει μία δεύτερη λεπτή γλώσσα που εξέχει ελαφρώς από αυτή του όπλου. Εφόσον στα πιστόλια Glock η ασφάλεια είναι το δάχτυλο του σκοπευτή στη σκανδάλη θα ξεκινήσουμε από εκεί.
Αν αφαιρέσουμε το μηχανισμό της σκανδάλης από το όπλο θα έχουμε κάτι όπως αυτό που βλέπετε στη παρακάτω φωτογραφία. Παρότι η σκανδάλη είναι αυτή που μετακινεί το σύστημα ελασμάτων που διαθέτει, η μικρή γλώσσα στο κέντρο της έχει ένα άγκιστρο που το βλέπετε μέσα στο κόκκινο πλαίσιο. Αυτό το άγκιστρο εμποδίζει-ασφαλίζει τη σκανδάλη μη επιτρέποντας της να μετακινηθεί αν δεν έχει πρώτα απασφαλιστεί.
Το άγκιστρο κλειδώνει πάνω στο κορμό του όπλου και μόνο εφόσον απελευθερωθεί επιτρέπει τη μετακίνηση της γλώσσας της σκανδάλης. Με αυτό το τρόπο η σκανδάλη δε μπορεί να πιεστεί ώστε να πυροδοτήσει το όπλο παρά μόνο εάν πιέζεται σε όλο το μήκος της, στο κέντρο ώστε να αφαιρέσει την ασφάλεια και στο υπόλοιπο μήκος της ώστε να οδηγήσει στη πυροδότηση του όπλου. Αυτό φαίνεται καλύτερα και στην επόμενη τρισδιάστατη αναπαράσταση όπου αριστερά η σκανδάλη είναι ασφαλισμένη και δεξιά είναι απασφαλισμένη με τη γλώσσα πλήρως πιεσμένη.
Αυτή ήταν η πρώτη ασφάλεια του Glock και η οποία αντικαθιστά πλήρως το μοχλό πυρός και ασφαλείας καθώς μόνο όταν ο χειριστής θέλει πραγματικά να βάλλει προς ένα στόχο θα απασφαλιστεί το όπλο. Όμως, αυτή η ασφάλεια δε προσφέρει καμία προστασία από κάποια πτώση του όπλου με μεγάλη ταχύτητα, υπερβολικά δυνατό τράνταγμα που μπορεί να απελευθερώσει τον επικρουστήρα ή πυροδότηση όταν δεν έχει τοποθετηθεί σωστά σφαίρα στη θαλάμη. Εδώ έρχεται η δεύτερη ασφάλεια η οποία βασίζεται στο τμήμα που βλέπετε με κόκκινο πλαίσιο από το μηχανισμό της σκανδάλης καθώς και ένα μηχανισμό στον ολισθητήρα του όπλου που θα περιγράψουμε αμέσως.
Είναι εύκολα κατανοητό παρατηρώντας το μηχανισμό αυτό ότι όταν η σκανδάλη πιεστεί αυτό το μικρό μέταλλο θα οδηγηθεί προς τα πίσω. Τι υπάρχει όμως στο σημείο το οποίο πιέζει αυτός ο μεταλλικός οδηγός; Αν αφαιρέσουμε τον ολισθητήρα του όπλου και παρατηρήσουμε στο εσωτερικό του θα εντοπίσουμε γρήγορα τι πιέζει αυτή η ασφάλεια. Το βλέπετε μέσα στο κόκκινο πλαίσιο στη παρακάτω φωτογραφία.
Αυτό το μεταλλικό κουμπί αποτελείται από δύο εξαρτήματα, ένα ελατήριο που το σπρώχνει προς τα κάτω και ένα μεταλλικό εξάρτημα. Και τα δύο τα βλέπετε σε αυτή τη φωτογραφία όταν έχουν αφαιρεθεί από το όπλο εδώ.
Αυτό το μεταλλικό εξάρτημα βρίσκεται μπροστά από τον επικρουστήρα του όπλου. Λόγω του στο σχήματος του αν δεν μετακινηθεί προς τα επάνω θα μπλοκάρει το δρόμο του επικρουστήρα προς τη σφαίρα. Με αυτό το τρόπο ακόμα και αν απελευθερωθεί ο επικρουστήρας λόγω πτώσης, βίαιου τραντάγματος ή άλλου προβλήματος θα χτυπήσει πάνω σε αυτή την ασφάλεια που θα τον εμποδίσει από το πλησιάσει τη σφαίρα, άλλο πόσο να τη πυροδοτήσει. Ο μόνος τρόπο να αφοπλιστεί είναι αν η σκανδάλη πιεστεί πλήρως ώστε να το σπρώξει προς τα επάνω (χάρη στον μεταλλικό οδηγό της που είδαμε παραπάνω). Παρ’όλα αυτά, ακόμα και αν πιεστεί πλήρως η σκανδάλη αν δεν έχει τοποθετηθεί σωστά η σφαίρα στη θαλάμη το όπλο δε θα πυροδοτήσει καθώς εάν η σφαίρα δεν είναι σωστά τοποθετημένη στη θαλάμη, ο ολισθητήρας δε θα είναι ευθυγραμμισμένος απόλυτα και έτσι ο οδηγός που αφαιρεί αυτή την ασφάλεια δε θα μπορέσει να την αφαιρέσει. Τρισδιάστατη αναπαράσταση από αυτή, τη δεύτερη, ασφάλεια του Glock μπορείτε να δείτε παρακάτω, αριστερά ασφαλισμένη και δεξιά απασφαλισμένη.
Η Αυστριακή εταιρία δε σταμάτησε όμως εκεί. Με την υπόθεση ότι κάτι μπορεί να συμβεί και αυτή η ασφάλεια λόγω φθοράς (για παράδειγμα να έχει κολλήσει το ελατήριο) να μη λειτουργήσει σωστά, εισήγαγε ακόμα μία ασφάλεια με ακριβώς τις ίδιες προστασίες από εκπυρσοκρότηση. Ας δούμε πως λειτουργεί ο επικρουστήρας του Glock για να την κατανοήσουμε.
Μετά από κάθε βολή ή όταν οπλίζουμε το πιστόλι, το μεταλλικό άγκιστρο στην άκρη του επικρουστήρα πιάνεται συγκρατώντας τον και ταυτόχρονα συμπιέζοντας το ελατήριο του. Όταν αφεθεί αν έχουν απενεργοποιηθεί όλες οι ασφάλειες θα χτυπήσει τη σφαίρα και θα πυροδοτήσει το όπλο.
Αν λύσουμε το όπλο, αφαιρέσουμε τον ολισθητήρα και δούμε πως μοιάζει στη πραγματικότητα αυτό το άγκιστρο του επικρουστήρα θα το δούμε κάπως έτσι, όπως το βλέπετε μέσα στο κόκκινο πλαίσιο.
Αν πάμε τώρα πίσω στο μηχανισμό της σκανδάλης θα δούμε τη τρίτη της ασφάλεια. Είναι αυτό στο οποίο ασφαλίζει το άγκιστρο του επικρουστήρα που μόλις περιγράψαμε και το βλέπετε παρακάτω μέσα στο κόκκινο πλαίσιο.
Σε αντίθεση με τα περισσότερα ημιαυτόματα πιστόλια της κατηγορίας στο Glock η σκανδάλη δε «χτυπάει» τον επικρουστήρα, απλώς τον συγκρατεί με αυτό το μηχανισμό και μόνο εφόσον πιεστεί πλήρως θα τον απελευθερώσει. Αυτή είναι η τρίτη ασφάλεια του όπλου που κάνει αδύνατη την εκπυρσοκρότηση από πτώση. Τη βλέπετε σε τρισδιάστατη αναπαράσταση, ασφαλισμένη αριστερά και απασφαλισμένη δεξιά, παρακάτω.
Αυτές ήταν οι τρεις ασφάλειες που διαθέτουν όλα τα πιστόλια Glock και που είναι γνωστές και ως σύστημα Safe Action (Ασφαλής Ενέργεια). Χάρη σε αυτό τα πιστόλια Glock είναι από τα πιο ασφαλή ημιαυτόματα πιστόλια στο κόσμο προσφέροντας αξιοπιστία, μεγαλύτερη ταχύτητα αντίδρασης λόγω της απουσίας του μοχλού πυρός και ασφαλείας αλλά και ασφάλεια που την έχουμε συναντήσει ελάχιστες φορές σε φορητά όπλα.
Για μία γενική εισαγωγή στα πιστόλια Glock σας προτείνουμε να μεταβείτε στο άρθρο «Πιστόλι Glock» που είχαμε δημοσιεύσει στο παρελθόν. Ο σχεδιασμός του συστήματος ασφάλειας του Glock είναι και ένα από τα μυστικά πίσω από τη τεράστια επιτυχία του και βασίζεται στην εξής αρχή.
Το πιστόλι δε θα πρέπει να πυροδοτήσει σε οποιαδήποτε περίπτωση πέρα από όταν ο χειριστής πιέσει τη σκανδάλη του όπλου ως το σημείο πυροδότησης.
Μπορεί να ακούγεται αυτονόητο και απλό αλλά υπάρχουν πολλά πράγματα που πρέπει να είναι εγγυημένα ότι δε μπορούν να συμβούν και η εταιρία Glock το κατάφερε. Ενδεικτικά, κάποια από αυτά είναι:
- Πτώση του όπλου (οπλισμένο) από οποιαδήποτε γωνία και ύψος
- Τράβηγμα τμήματος της σκανδάλης
- Τράβηγμα της σκανδάλης ή πτώση όταν δεν έχει τοποθετηθεί σωστά σφαίρα στη θαλάμη του όπλου
- Μηχανική βλάβη που δε συγκρατεί σωστά τον επικρουστήρα
- Μηχανική βλάβη στο μηχανισμό ασφάλισης του όπλου
Ακόμα και από τη φωτογραφία, στο πιστόλι Glock αμέσως ξεχωρίζει κάτι περίεργο στη σκανδάλη του. Στο κέντρο της γλώσσας της σκανδάλης εύκολα παρατηρούμε ότι υπάρχει μία δεύτερη λεπτή γλώσσα που εξέχει ελαφρώς από αυτή του όπλου. Εφόσον στα πιστόλια Glock η ασφάλεια είναι το δάχτυλο του σκοπευτή στη σκανδάλη θα ξεκινήσουμε από εκεί.
Αν αφαιρέσουμε το μηχανισμό της σκανδάλης από το όπλο θα έχουμε κάτι όπως αυτό που βλέπετε στη παρακάτω φωτογραφία. Παρότι η σκανδάλη είναι αυτή που μετακινεί το σύστημα ελασμάτων που διαθέτει, η μικρή γλώσσα στο κέντρο της έχει ένα άγκιστρο που το βλέπετε μέσα στο κόκκινο πλαίσιο. Αυτό το άγκιστρο εμποδίζει-ασφαλίζει τη σκανδάλη μη επιτρέποντας της να μετακινηθεί αν δεν έχει πρώτα απασφαλιστεί.
Το άγκιστρο κλειδώνει πάνω στο κορμό του όπλου και μόνο εφόσον απελευθερωθεί επιτρέπει τη μετακίνηση της γλώσσας της σκανδάλης. Με αυτό το τρόπο η σκανδάλη δε μπορεί να πιεστεί ώστε να πυροδοτήσει το όπλο παρά μόνο εάν πιέζεται σε όλο το μήκος της, στο κέντρο ώστε να αφαιρέσει την ασφάλεια και στο υπόλοιπο μήκος της ώστε να οδηγήσει στη πυροδότηση του όπλου. Αυτό φαίνεται καλύτερα και στην επόμενη τρισδιάστατη αναπαράσταση όπου αριστερά η σκανδάλη είναι ασφαλισμένη και δεξιά είναι απασφαλισμένη με τη γλώσσα πλήρως πιεσμένη.
Αυτή ήταν η πρώτη ασφάλεια του Glock και η οποία αντικαθιστά πλήρως το μοχλό πυρός και ασφαλείας καθώς μόνο όταν ο χειριστής θέλει πραγματικά να βάλλει προς ένα στόχο θα απασφαλιστεί το όπλο. Όμως, αυτή η ασφάλεια δε προσφέρει καμία προστασία από κάποια πτώση του όπλου με μεγάλη ταχύτητα, υπερβολικά δυνατό τράνταγμα που μπορεί να απελευθερώσει τον επικρουστήρα ή πυροδότηση όταν δεν έχει τοποθετηθεί σωστά σφαίρα στη θαλάμη. Εδώ έρχεται η δεύτερη ασφάλεια η οποία βασίζεται στο τμήμα που βλέπετε με κόκκινο πλαίσιο από το μηχανισμό της σκανδάλης καθώς και ένα μηχανισμό στον ολισθητήρα του όπλου που θα περιγράψουμε αμέσως.
Είναι εύκολα κατανοητό παρατηρώντας το μηχανισμό αυτό ότι όταν η σκανδάλη πιεστεί αυτό το μικρό μέταλλο θα οδηγηθεί προς τα πίσω. Τι υπάρχει όμως στο σημείο το οποίο πιέζει αυτός ο μεταλλικός οδηγός; Αν αφαιρέσουμε τον ολισθητήρα του όπλου και παρατηρήσουμε στο εσωτερικό του θα εντοπίσουμε γρήγορα τι πιέζει αυτή η ασφάλεια. Το βλέπετε μέσα στο κόκκινο πλαίσιο στη παρακάτω φωτογραφία.
Αυτό το μεταλλικό κουμπί αποτελείται από δύο εξαρτήματα, ένα ελατήριο που το σπρώχνει προς τα κάτω και ένα μεταλλικό εξάρτημα. Και τα δύο τα βλέπετε σε αυτή τη φωτογραφία όταν έχουν αφαιρεθεί από το όπλο εδώ.
Αυτό το μεταλλικό εξάρτημα βρίσκεται μπροστά από τον επικρουστήρα του όπλου. Λόγω του στο σχήματος του αν δεν μετακινηθεί προς τα επάνω θα μπλοκάρει το δρόμο του επικρουστήρα προς τη σφαίρα. Με αυτό το τρόπο ακόμα και αν απελευθερωθεί ο επικρουστήρας λόγω πτώσης, βίαιου τραντάγματος ή άλλου προβλήματος θα χτυπήσει πάνω σε αυτή την ασφάλεια που θα τον εμποδίσει από το πλησιάσει τη σφαίρα, άλλο πόσο να τη πυροδοτήσει. Ο μόνος τρόπο να αφοπλιστεί είναι αν η σκανδάλη πιεστεί πλήρως ώστε να το σπρώξει προς τα επάνω (χάρη στον μεταλλικό οδηγό της που είδαμε παραπάνω). Παρ’όλα αυτά, ακόμα και αν πιεστεί πλήρως η σκανδάλη αν δεν έχει τοποθετηθεί σωστά η σφαίρα στη θαλάμη το όπλο δε θα πυροδοτήσει καθώς εάν η σφαίρα δεν είναι σωστά τοποθετημένη στη θαλάμη, ο ολισθητήρας δε θα είναι ευθυγραμμισμένος απόλυτα και έτσι ο οδηγός που αφαιρεί αυτή την ασφάλεια δε θα μπορέσει να την αφαιρέσει. Τρισδιάστατη αναπαράσταση από αυτή, τη δεύτερη, ασφάλεια του Glock μπορείτε να δείτε παρακάτω, αριστερά ασφαλισμένη και δεξιά απασφαλισμένη.
Η Αυστριακή εταιρία δε σταμάτησε όμως εκεί. Με την υπόθεση ότι κάτι μπορεί να συμβεί και αυτή η ασφάλεια λόγω φθοράς (για παράδειγμα να έχει κολλήσει το ελατήριο) να μη λειτουργήσει σωστά, εισήγαγε ακόμα μία ασφάλεια με ακριβώς τις ίδιες προστασίες από εκπυρσοκρότηση. Ας δούμε πως λειτουργεί ο επικρουστήρας του Glock για να την κατανοήσουμε.
Μετά από κάθε βολή ή όταν οπλίζουμε το πιστόλι, το μεταλλικό άγκιστρο στην άκρη του επικρουστήρα πιάνεται συγκρατώντας τον και ταυτόχρονα συμπιέζοντας το ελατήριο του. Όταν αφεθεί αν έχουν απενεργοποιηθεί όλες οι ασφάλειες θα χτυπήσει τη σφαίρα και θα πυροδοτήσει το όπλο.
Αν λύσουμε το όπλο, αφαιρέσουμε τον ολισθητήρα και δούμε πως μοιάζει στη πραγματικότητα αυτό το άγκιστρο του επικρουστήρα θα το δούμε κάπως έτσι, όπως το βλέπετε μέσα στο κόκκινο πλαίσιο.
Αν πάμε τώρα πίσω στο μηχανισμό της σκανδάλης θα δούμε τη τρίτη της ασφάλεια. Είναι αυτό στο οποίο ασφαλίζει το άγκιστρο του επικρουστήρα που μόλις περιγράψαμε και το βλέπετε παρακάτω μέσα στο κόκκινο πλαίσιο.
Σε αντίθεση με τα περισσότερα ημιαυτόματα πιστόλια της κατηγορίας στο Glock η σκανδάλη δε «χτυπάει» τον επικρουστήρα, απλώς τον συγκρατεί με αυτό το μηχανισμό και μόνο εφόσον πιεστεί πλήρως θα τον απελευθερώσει. Αυτή είναι η τρίτη ασφάλεια του όπλου που κάνει αδύνατη την εκπυρσοκρότηση από πτώση. Τη βλέπετε σε τρισδιάστατη αναπαράσταση, ασφαλισμένη αριστερά και απασφαλισμένη δεξιά, παρακάτω.
Αυτές ήταν οι τρεις ασφάλειες που διαθέτουν όλα τα πιστόλια Glock και που είναι γνωστές και ως σύστημα Safe Action (Ασφαλής Ενέργεια). Χάρη σε αυτό τα πιστόλια Glock είναι από τα πιο ασφαλή ημιαυτόματα πιστόλια στο κόσμο προσφέροντας αξιοπιστία, μεγαλύτερη ταχύτητα αντίδρασης λόγω της απουσίας του μοχλού πυρός και ασφαλείας αλλά και ασφάλεια που την έχουμε συναντήσει ελάχιστες φορές σε φορητά όπλα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου