Η τεχνική PIT, ή πιο σωστά η μανούβρα PIT, είναι μία τακτική
επιθετικής οδήγησης που διδάσκεται σε πολλές χώρες σε Σώματα Ασφαλείας,
Ένοπλες Δυνάμεις αλλά και ιδιωτικές υπηρεσίες ασφαλείας. Το όνομα της
βγαίνει από τα αρχικά των λέξεων Precision Immobilization Technique (Τεχνική Ακινητοποίησης Ακριβείας) και σε αυτό το άρθρο θα δούμε τι ακριβώς είναι, πως εκτελείται και πως λειτουργεί.
Από τις αρχές της δεκαετίες του 1990 οι αστυνομικές δυνάμεις παρατηρούσαν μία τεχνική που είχαν κάποιοι οδηγοί αγώνων και την αποκαλούσαν «bump and run» (χτύπα και τρέξε), η τεχνική βασίζονταν στην ακινητοποίηση του αντίπαλου οχήματος. Μέσα σε λίγα χρόνια η τεχνική αυτή πέρασε από τον αγωνιστικό χώρο στα Σώματα Ασφαλείας και από εκεί στις Ένοπλες Δυνάμεις και πλέον στις περισσότερες εκπαιδεύσεις ιδιωτών σε οδήγηση ασφαλείας. Η πρώτη επίσημη αναφορά στη τεχνική έγινε από τους εκπαιδευτές Τέρι Πίρσον και Τζόζεφ Μακντάουελ του Αστυνομικού Τμήματος της Επαρχίας Φέρφαξ στη Βιρτζίνια των ΗΠΑ. Λίγο αργότερα, το 1996, το Εθνικό Ινστιτούτο Δικαιοσύνης των ΗΠΑ έκανε την ακόλουθη ανακοίνωση:
Η τεχνική που αρχικά ήταν γνωστή ως «τακτική εμβολισμού» ή «νόμιμη παρέμβαση», αναπτύχθηκε πλήρως και έγινε δημοφιλής πριν από πάνω από μία δεκαετία από την ιδιωτική εταιρία BSR, στο Summit Point, στη Δυτική Βιρτζίνια, στο κέντρο εκπαίδευσης προχωρημένης οδήγησης, ως τακτική παρέμβαση οχήματος (TVI), μία επίσημη τεχνική για σώματα ασφαλείας. Η πρώτη μεγάλη αστυνομική υπηρεσία που δίδαξε το TVI ως τεχνική ακινητοποίησης οχημάτων ήταν το Αστυνομικό Τμήμα Φέρφαξ (Βιρτζίνια), το οποίο τροποποίησε το πρόγραμμα για αστυνομική χρήση και το ονόμασε «Τεχνική Ακινητοποίησης Ακριβείας» ή P.I.T.
Η τεχνική PIT σήμερα χρησιμοποιείται από δεκάδες χώρες αλλά και ιδιωτικές εταιρίες ασφαλείας καθότι είναι μία δοκιμασμένη τεχνική που εάν εκτελεστεί σωστά μπορεί να επιφέρει ασφαλή ακινητοποίηση ενός οχήματος. Σε μερικές χώρες, όπως οι ΗΠΑ, η τεχνική PIT πραγματοποιείται συνήθως από ειδικά περιπολικά τα οποία είναι γνωστά ως interceptor (όχημα παρέμβασης). Πρακτικά είναι οχήματα με μεγάλη ιπποδύναμη και με προστατευτικές μεταλλικές μπάρες γύρω από τους προφυλακτήρες τους. Τα περισσότερα περιπολικά πλέον έχουν προδιαγραφές interceptor αλλά περιστασιακά μπορεί να συναντήσει κανείς και παλαιότερα οχήματα που δεν έχουν τέτοιο σχεδιασμό. Βλέπετε ενδεικτικά ένα όχημα Dodge Charger με τροποποιήσεις ως interceptor από το αστυνομικό τμήμα του Σιατλ της Ουάσινγκτον των ΗΠΑ στην επόμενη φωτογραφία. Οι τροποποιήσεις που έχει είναι οι ενισχύσεις στους προφυλακτήρες και οι μπάρες, κίνηση στους τέσσερις τροχούς, βελτιωμένος κινητήρας 5.7 λίτρων Hemi V8 με ιπποδύναμη 370 ίππων και πολλά ηλεκτρονικά συστήματα που δεν έχουν τα συμβατικά περιπολικά.
Παρότι οι μετατροπές αυτές βοηθάνε, η τεχνική μπορεί να πραγματοποιηθεί από οποιοδήποτε όχημα. Η εκτέλεση της τεχνικής είναι μία σχετικά απλή διαδικασία. Τη χωρίσαμε σε βήματα για να είναι πιο εύκολα κατανοητή. Βλέπετε τα βήματα αυτά στη συνέχεια.
Κάτι πολύ σημαντικό είναι ότι παρότι η τεχνική PIT μπορεί να χρησιμοποιηθεί με οποιαδήποτε ταχύτητα, οι αστυνομικές δυνάμεις σχεδόν πάντα βάζουν περιορισμό στη χρήση της με ταχύτητες που δε ξεπερνάνε τα 60 χλμ/ώρα για τις περισσότερες καταδιώξεις. Σύμφωνα με μελέτες όταν η τεχνική PIT εκτελείται με μεγαλύτερες ταχύτητες υπάρχει κίνδυνος ανατροπής του οχήματος που καταδιώκεται το οποίο συνεπάγεται με σοβαρό τραυματισμό ή θάνατο των επιβατών του. Άρα, εκτός από περιπτώσεις όπου θανάσιμη βία επιτρέπεται (όπως για παράδειγμα καταδιώξεις εγκληματιών για βίαιες πράξεις), η τεχνική PIT δεν εκτελείται με μεγάλες ταχύτητες. Η σουηδική αστυνομία έχει αναπτύξει μία παρόμοια τεχνική που την εκτελεί όμως με οποιαδήποτε ταχύτητα. Βλέπετε το αποτέλεσμα από χρήση της με μεγάλες ταχύτητες στην επόμενη φωτογραφία.
Ένας άλλος κίνδυνος είναι η πρόκληση ατυχημάτων σε άλλα οχήματα το οποίο είναι πολύ σπάνιο καθώς στη καταδίωξη συνήθως συμμετέχουν αρκετά περιπολικά ώστε να μην επιτρέπουν σε οχήματα να πλησιάσουν το όχημα που καταδιώκεται τόσο κοντά ώστε να υπάρξει αυτός ο κίνδυνος. Επίσης, η εκτέλεση της τεχνικής PIT έχει άμεση σχέση με το κέντρο βάρους του οχήματος άρα αντίστοιχα περιπολικά οχήματα πρέπει να χρησιμοποιηθούν για την ασφαλή εκτέλεση της.
Σε μερικές χώρες η χρήση της τεχνικής PIT είναι παράνομη άρα προτού θεωρήσετε καλή ιδέα να τη χρησιμοποιήσετε ελέγξτε πρώτα τη τοπική νομοθεσία διότι ίσως να αποδειχθεί παράνομη και να υπάρξει ποινική δίωξη. Βέβαια σε συνθήκες επιβίωσης ίσως να είναι η μοναδική λύση άρα ακόμα και εάν πρόκειται να φυλακιστείτε μπορεί να είναι καλύτερη επιλογή από το να πεθάνετε. Η τεχνική PIT απαιτεί εμπειρία άρα καλό είναι να εξασκηθείτε σε ασφαλές, νόμιμο και ελεγχόμενο περιβάλλον εάν σκέφτεστε να τη συμπεριλάβετε στο οπλοστάσιο σας. Το πιο συχνό λάθος που βλέπουμε είναι πρώτον το όχημα της καταδίωξης να χάνει τον έλεγχο του ακινητοποιώντας τον εαυτό του μαζί με το όχημα που καταδιώκει, και δεύτερον, να προσπαθεί να σπρώξει με τις ρόδες αντί για το προφυλακτήρα που δε κάνει τίποτα πέρα από φθορά στα οχήματα. Κατά τη σωστή εκτέλεση της τεχνικής PIT το όχημα που καταδιώκεται ακινητοποιείται και το όχημα που καταδιώκει συνεχίζει σε ευθεία πορεία χωρίς απώλεια ελέγχου.
Από τις αρχές της δεκαετίες του 1990 οι αστυνομικές δυνάμεις παρατηρούσαν μία τεχνική που είχαν κάποιοι οδηγοί αγώνων και την αποκαλούσαν «bump and run» (χτύπα και τρέξε), η τεχνική βασίζονταν στην ακινητοποίηση του αντίπαλου οχήματος. Μέσα σε λίγα χρόνια η τεχνική αυτή πέρασε από τον αγωνιστικό χώρο στα Σώματα Ασφαλείας και από εκεί στις Ένοπλες Δυνάμεις και πλέον στις περισσότερες εκπαιδεύσεις ιδιωτών σε οδήγηση ασφαλείας. Η πρώτη επίσημη αναφορά στη τεχνική έγινε από τους εκπαιδευτές Τέρι Πίρσον και Τζόζεφ Μακντάουελ του Αστυνομικού Τμήματος της Επαρχίας Φέρφαξ στη Βιρτζίνια των ΗΠΑ. Λίγο αργότερα, το 1996, το Εθνικό Ινστιτούτο Δικαιοσύνης των ΗΠΑ έκανε την ακόλουθη ανακοίνωση:
Η τεχνική που αρχικά ήταν γνωστή ως «τακτική εμβολισμού» ή «νόμιμη παρέμβαση», αναπτύχθηκε πλήρως και έγινε δημοφιλής πριν από πάνω από μία δεκαετία από την ιδιωτική εταιρία BSR, στο Summit Point, στη Δυτική Βιρτζίνια, στο κέντρο εκπαίδευσης προχωρημένης οδήγησης, ως τακτική παρέμβαση οχήματος (TVI), μία επίσημη τεχνική για σώματα ασφαλείας. Η πρώτη μεγάλη αστυνομική υπηρεσία που δίδαξε το TVI ως τεχνική ακινητοποίησης οχημάτων ήταν το Αστυνομικό Τμήμα Φέρφαξ (Βιρτζίνια), το οποίο τροποποίησε το πρόγραμμα για αστυνομική χρήση και το ονόμασε «Τεχνική Ακινητοποίησης Ακριβείας» ή P.I.T.
Η τεχνική PIT σήμερα χρησιμοποιείται από δεκάδες χώρες αλλά και ιδιωτικές εταιρίες ασφαλείας καθότι είναι μία δοκιμασμένη τεχνική που εάν εκτελεστεί σωστά μπορεί να επιφέρει ασφαλή ακινητοποίηση ενός οχήματος. Σε μερικές χώρες, όπως οι ΗΠΑ, η τεχνική PIT πραγματοποιείται συνήθως από ειδικά περιπολικά τα οποία είναι γνωστά ως interceptor (όχημα παρέμβασης). Πρακτικά είναι οχήματα με μεγάλη ιπποδύναμη και με προστατευτικές μεταλλικές μπάρες γύρω από τους προφυλακτήρες τους. Τα περισσότερα περιπολικά πλέον έχουν προδιαγραφές interceptor αλλά περιστασιακά μπορεί να συναντήσει κανείς και παλαιότερα οχήματα που δεν έχουν τέτοιο σχεδιασμό. Βλέπετε ενδεικτικά ένα όχημα Dodge Charger με τροποποιήσεις ως interceptor από το αστυνομικό τμήμα του Σιατλ της Ουάσινγκτον των ΗΠΑ στην επόμενη φωτογραφία. Οι τροποποιήσεις που έχει είναι οι ενισχύσεις στους προφυλακτήρες και οι μπάρες, κίνηση στους τέσσερις τροχούς, βελτιωμένος κινητήρας 5.7 λίτρων Hemi V8 με ιπποδύναμη 370 ίππων και πολλά ηλεκτρονικά συστήματα που δεν έχουν τα συμβατικά περιπολικά.
Παρότι οι μετατροπές αυτές βοηθάνε, η τεχνική μπορεί να πραγματοποιηθεί από οποιοδήποτε όχημα. Η εκτέλεση της τεχνικής είναι μία σχετικά απλή διαδικασία. Τη χωρίσαμε σε βήματα για να είναι πιο εύκολα κατανοητή. Βλέπετε τα βήματα αυτά στη συνέχεια.
- Το περιπολικό πλησιάζει το όχημα που καταδιώκει και πηγαίνει
παράλληλα του, από τη πλευρά που θέλει να το εκτοπίσει. Ο στόχος είναι
να ακουμπήσει (προσοχή, όχι να χτυπήσει, να ακουμπήσει) η άκρη
από το μπροστινό προφυλακτήρα του περιπολικού, δηλαδή αμέσως πριν τη
ρόδα, στην ίδια ευθεία με την άκρη από το πίσω προφυλακτήρα του οχήματος
που καταδιώκει.
- Όταν βρίσκεται σε αυτό το σημείο τότε στρίβει (όπως θα κάναμε μία αλλαγή λωρίδας) και καθώς ακουμπάει το όχημα που καταδιώκει επιταχύνει διατηρώντας τη κλίση στο τιμόνι του.
- Το όχημα που καταδιώκει θα χάσει τη πρόσφυση στους πίσω τροχούς και
θα αναστραφεί όπως φαίνεται στη παρακάτω εικόνα. Το περιπολικό τότε
ισιώνει το τιμόνι του και το δεύτερο περιπολικό μπλοκάρει το όχημα που
καταδιώκαν ώστε να μη μπορέσει να ξεκινήσει και πάλι.
Κάτι πολύ σημαντικό είναι ότι παρότι η τεχνική PIT μπορεί να χρησιμοποιηθεί με οποιαδήποτε ταχύτητα, οι αστυνομικές δυνάμεις σχεδόν πάντα βάζουν περιορισμό στη χρήση της με ταχύτητες που δε ξεπερνάνε τα 60 χλμ/ώρα για τις περισσότερες καταδιώξεις. Σύμφωνα με μελέτες όταν η τεχνική PIT εκτελείται με μεγαλύτερες ταχύτητες υπάρχει κίνδυνος ανατροπής του οχήματος που καταδιώκεται το οποίο συνεπάγεται με σοβαρό τραυματισμό ή θάνατο των επιβατών του. Άρα, εκτός από περιπτώσεις όπου θανάσιμη βία επιτρέπεται (όπως για παράδειγμα καταδιώξεις εγκληματιών για βίαιες πράξεις), η τεχνική PIT δεν εκτελείται με μεγάλες ταχύτητες. Η σουηδική αστυνομία έχει αναπτύξει μία παρόμοια τεχνική που την εκτελεί όμως με οποιαδήποτε ταχύτητα. Βλέπετε το αποτέλεσμα από χρήση της με μεγάλες ταχύτητες στην επόμενη φωτογραφία.
Ένας άλλος κίνδυνος είναι η πρόκληση ατυχημάτων σε άλλα οχήματα το οποίο είναι πολύ σπάνιο καθώς στη καταδίωξη συνήθως συμμετέχουν αρκετά περιπολικά ώστε να μην επιτρέπουν σε οχήματα να πλησιάσουν το όχημα που καταδιώκεται τόσο κοντά ώστε να υπάρξει αυτός ο κίνδυνος. Επίσης, η εκτέλεση της τεχνικής PIT έχει άμεση σχέση με το κέντρο βάρους του οχήματος άρα αντίστοιχα περιπολικά οχήματα πρέπει να χρησιμοποιηθούν για την ασφαλή εκτέλεση της.
Σε μερικές χώρες η χρήση της τεχνικής PIT είναι παράνομη άρα προτού θεωρήσετε καλή ιδέα να τη χρησιμοποιήσετε ελέγξτε πρώτα τη τοπική νομοθεσία διότι ίσως να αποδειχθεί παράνομη και να υπάρξει ποινική δίωξη. Βέβαια σε συνθήκες επιβίωσης ίσως να είναι η μοναδική λύση άρα ακόμα και εάν πρόκειται να φυλακιστείτε μπορεί να είναι καλύτερη επιλογή από το να πεθάνετε. Η τεχνική PIT απαιτεί εμπειρία άρα καλό είναι να εξασκηθείτε σε ασφαλές, νόμιμο και ελεγχόμενο περιβάλλον εάν σκέφτεστε να τη συμπεριλάβετε στο οπλοστάσιο σας. Το πιο συχνό λάθος που βλέπουμε είναι πρώτον το όχημα της καταδίωξης να χάνει τον έλεγχο του ακινητοποιώντας τον εαυτό του μαζί με το όχημα που καταδιώκει, και δεύτερον, να προσπαθεί να σπρώξει με τις ρόδες αντί για το προφυλακτήρα που δε κάνει τίποτα πέρα από φθορά στα οχήματα. Κατά τη σωστή εκτέλεση της τεχνικής PIT το όχημα που καταδιώκεται ακινητοποιείται και το όχημα που καταδιώκει συνεχίζει σε ευθεία πορεία χωρίς απώλεια ελέγχου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου