Ένα παράθυρο στην ιστορία των ηλεκτρικών σιδηροδρόμων προσέφερε το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (ΜΟΜΑ) που ανάρτησε στο διαδίκτυο βίντεο 118 χρόνων, από το εντυπωσιακό «ιπτάμενο τρένο» της Γερμανίας.
Οι ασπρόμαυρες εικόνες θυμίζουν κάποιο φιλμ επιστημονικής φαντασίας. Μεγάλες μεταλλικές κατασκευές πάνω από τον ποταμό, υποστηρίζουν τρένα που μοιάζουν να κινούνται ανάποδα. Στηρίζονται δηλαδή από την οροφή στις ράγες και κινούνται σαν να πετούν πάνω από την πόλη. Πρόκειται για το παλιότερο ηλεκτρικό κρεμάμενο σιδηροδρομικό σύστημα στον κόσμο και μοναδικό για τον τρόπο κίνησης των βαγονιών στη Γερμανία.
Η ιδέα του ιπτάμενου τρένου
Φιλμ επιστημονικής φαντασίας θυμίζουν οι ασπρόμαυρες εικόνες που ξεπροβάλλουν από ένα εντυπωσιακό βίντεο 118 χρόνων που ανάρτησε στο διαδίκτυο το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (ΜΟΜΑ).
Μεγάλες μεταλλικές κατασκευές πάνω από τον ποταμό, υποστηρίζουν τρένα που μοιάζουν να κινούνται ανάποδα. Στηρίζονται δηλαδή από την οροφή στις ράγες και κινούνται σαν να πετούν πάνω από την πόλη.
Το εναέριο τρένο του Βούπερταλ είναι το πιο παλιό στον κόσμο καθώς έχει περάσει πάνω από ένας αιώνας από τη δημιουργία του και ακόμη λειτουργεί.
Πρόκειται για μια από τις πιο εντυπωσιακές κατασκευές της πρώιμης βιομηχανικής εποχής. Κατάφερε να παραμείνει σε λειτουργία, σε πείσμα των καιρών και να επιζήσει από δύο Παγκοσμίους Πολέμους.
Σήμερα, εκτός από ιστορικό επίτευγμα, παραμένει ένα άνετο μέσο μεταφοράς.
Σχεδιάστηκε και υλοποιήθηκε από το μηχανικό Anton von Rieppel, περίπου το 1900 και διανύει μια διαδρομή 13 χιλιομέτρων. Η εναέριες ράγες στηρίζονται σε μια μεταλλική κατασκευή που διατηρεί τα βαγόνια σε ύψος 8-12 μέτρα από το έδαφος. Μπορεί να μεταφέρει 130 επιβάτες με ταχύτητα 60 km/h.
Το μουσείο σύγχρονης τέχνης ανάρτησε στον επίσημο λογαριασμό του στο YouTube, ένα δίλεπτο απόσπασμα από εικόνες που ελήφθησαν πριν από 118 χρόνια και αποτύπωναν το ταξίδι ενός ιπτάμενου τρένου πάνω από τα νερά του ποταμού.
Οι εικόνες ελήφθησαν τότε για τις ανάγκες ενός μετοσκόπιου, μια συσκευή που παρουσίαζε εικόνες τη μία μετά την άλλη δίνοντας την αίσθηση της κίνησης (λίγο πολύ σαν τα viewmaster, που είχαμε παιδιά και μέσα στα οποία παρακολοθούσαμε εικόνες ηρώων της Ντίσνεϊ).
Καθώς όμως οι εικόνες είχαν ληφθεί σε φιλμ 68 χιλιοστών και με την κατάλληλη επεξεργασία, το μουσείο κατάφερε να ενώσει τα κομμάτια και να δώσει ένα εκπληκτικά υψηλής ευκρίνειας βίντεο. Σε αυτό μπορεί κανείς να διακρίνει τα κτίρια, τους ανθρώπους στο έδαφος, αλλά και τους επιβάτες στις αποβάθρες του ιπτάμενου τρένου.
Η ιδέα για το ιπτάμενο τρένο πηγαίνει πίσω στο 1824, όταν ένα Βρετανός μηχανικός παρουσίασε ένα σιδηροδρομικό δίκτυο διαφορετικό από τα άλλα. Ήταν «ιπτάμενο» και τα βαγόνια του τα έσερναν άλογα. Το υψηλό κόστος κατασκευής του «πάγωσε» για λίγο τα όνειρα για ένα ιπτάμενο τρένο ως τα τέλη του 19ου αιώνα.
Ο γιγαντιαίος ατσάλινος σκελετός του ιπτάμενου τρένου στο Βούπερταλ το 1902
Έτσι, το 1901, δημιουργήθηκε το ιπτάμενο τρένο του Βούπερταλ που πετούσε πάνω από τον ποταμό Βούπερ. Περίπου 19.0000 τόνοι ατσάλι χρειάστηκαν για να στηθεί ο γιγαντιαίος σκελετός πάνω στον οποίο στηρίζονταν οι συρμοί.
Το εντυπωσιακό βίντεο του ιπτάμενου τρένου από το 1902
Το μουσείο σύγχρονης τέχνης ανάρτησε στον επίσημο λογαριασμό του στο YouTube, ένα δίλεπτο απόσπασμα από εικόνες που ελήφθησαν πριν από 118 χρόνια και αποτύπωναν το ταξίδι ενός ιπτάμενου τρένου πάνω από τα νερά του ποταμού.
Πώς ήταν η γερμανική πόλη το 1902
Οι εικόνες ελήφθησαν τότε για τις ανάγκες ενός μετοσκόπιου, μια συσκευή που παρουσίαζε εικόνες τη μία μετά την άλλη δίνοντας την αίσθηση της κίνησης (λίγο πολύ σαν τα viewmaster, που είχαμε παιδιά και μέσα στα οποία παρακολοθούσαμε εικόνες ηρώων της Ντίσνεϊ).
Καθώς όμως οι εικόνες είχαν ληφθεί σε φιλμ 68 χιλιοστών και με την κατάλληλη επεξεργασία, το μουσείο κατάφερε να ενώσει τα κομμάτια και να δώσει ένα εκπληκτικα υψηλής ευκρίνειας βίντεο. Σε αυτό μπορεί κανείς να διακρίνει τα κτίρια, τους ανθρώπους στο έδαφος, αλλά και τους επιβάτες στις αποβάθρες του ιπτάμενου τρένου.
Το βίντεο από το 1902 απέκτησε χρώμα
Λίγες μέρες αργότερα, ένας ειδικός στην τεχνητή νοημοσύνη, ο Ντένις Σιριάεβ από το Γκντάσκ της Πολωνίας παρουσίασε και πάλι το βίντεο με το ιπτάμενο τρένο. Αυτή τη φορά, η κίνηση έμοιαζε πιο φυσική (στο πρωτότυπο φιλμ έδινε την εντύπωση πως είναι σε γρήγορη κίνηση) και οι εικόνες είχαν χρώμα.
Το ιπτάμενο τρένο στο Βούπερταλ στη σύγχρονη εποχή
Το ιπτάμενο τρένο ανακαινίστηκε πλήρως, απέκτησε νέους συρμούς και εξυπηρετεί περισσότερους από 80.000 επιβάτες κάθε εβδομάδα. Το 2018, ένα από τα βαγόνια αποκολλήθηκε και έπεσε από την εναέρια γραμμή, ευτυχώς χωρίς να τραυματιστεί κανείς.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου