Μπάρα

Πέμπτη 13 Αυγούστου 2020

Τουρκικός σταθμός VTS Αλικαρνασσού

Το άρθρο αυτό αποτελεί έργο συλλογικής εργασίας υπό το «Πρόγραμμα ΕΝΥΩ». Ευχαριστούμε ιδιαιτέρως τους Γιάννης και Γεράκι για τη βοήθεια τους σε αυτή την έρευνα.

Στο άρθρο μας «Φυλάκιο της Jandarma 4 χλμ. από τη Σάμο» είδαμε επιγραμματικά ότι μόλις 18 περίπου χιλιόμετρα ανατολικά του, στο ύψωμα που σχηματίζεται υπάρχει ένας σταθμός VTS (Vessel Traffic Services, Υπηρεσίες Κίνησης Πλοίων) με δέκτη δέκτη AIS (Automatic Identification System, Αυτόματο Σύστημα Ταυτοποίησης) ώστε να παρακολουθεί τις κινήσεις των πλοίων σε αυτή τη περιοχή από το Αιγαίο Πέλαγος. 

Μπορείτε να βρείτε και μόνοι σας αυτό το σταθμό εις τας συντεταγμένας 37°39’53.9″N 27°12’39.4″E και σε αυτό το άρθρο θα δούμε τι ήμεθα σε θέση να εντοπίσουμε από ανοικτές πηγές.

Πηγή: Google.com (επεξεργασμένη)


Προτού δούμε ειδικά στοιχεία περί του σταθμού, να κάνουμε μία σύντομη εισαγωγή στο AIS. Ένα παράδειγμα ανοικτού δικτύου είναι το MarineTraffic.com. 

Είναι ένα πρόγραμμα που ξεκίνησαν από το Πανεπιστήμιο Αιγαίου και αρκετοί εθελοντές στην πορεία φιλοξενώντας σταθμούς στον χώρο τους, πλέον είναι Ανώνυμη εταιρία και με παγκόσμιο δίκτυο. 

Τι κάνει το AIS, κάθε πλεούμενο διαθέτει ένα «beacon» AIS το οποίο εκπέμπει συνέχει το στίγμα του, τη πορεία, ταχύτητα και αλλά χρήσιμα για την ναυσιπλοΐα. 

Έχει και ένα δεκτή όπου λαμβάνει τα γειτονικά «beacon» από αλλά πλοία, όποτε με μια μάτια βλέπει κανείς τι κινείται γύρω του, πορείες, ταχύτητες κτλ. 

Το «beacon» ανάλογα τη κατηγορία του πλωτού μέσου και τις πλόες που εκτελεί μπορεί να εκπέμπει στα VHF τοπικό επίπεδο μέχρι 15 μίλια, το βλέπουν οι γύρω του αλλά το πιάνουν και οι σταθμοί στην στεριά σαν αυτούς που προαναφέραμε. 

Στα πλωτά μέσα που ταξιδεύουν μακριά από την ακτογραμμή, το «beacon» εκπέμπει δορυφορικά. Κάθε χώρα προκειμένου να διαχειριστεί τη θαλάσσια κυκλοφορία αναπτύσσει ένα δίκτυο σταθμών όπου συλλέγει τα δεδομένα και τα αποτυπώνει σε διαδραστικούς χάρτες. 

Στη περίπτωση αυτή οι σταθμοί αυτοί δεν έχουν μόνο δεκτές προκειμένου να λαμβάνουν τα «beacon» από τα πλωτά μέσα, αλλά και ραντάρ για να βλέπουν και όλα τα πλωτά που έχουν βλάβη στο «beacon», το έχουν σβήσει με την θέληση τους ή δε διαθέτουν. 

Ο συγκεκριμένος σταθμός έχει δέκτες για τις δυο συχνότητες του AIS στα VHF, αλλά και ένα ραντάρ προκειμένου να παρακολουθεί τα πάντα στην ακτίνα κάλυψης του. 

Τα πολεμικά πλοία δεν έχουν AIS. Είναι πολύ σημαντικός ο ρόλος των σταθμών αυτών προκειμένου να υπάρχει εικόνα στο τι πλέει στην ευρύτερη περιοχή. 

Χρησιμοποιώντας το MarineTraffic, βλέπουμε ότι ο σταθμός που μελετάμε βρίσκεται στη περιοχή της Αλικαρνασσού (ή Μπόντρουμ στα τουρκικά) και επίσημα είναι καταχωρημένος ως επανδρωμένος σταθμός βάσης VTS με αναγνωριστικό 2717213 και όνομα «VTS Αλικαρνασσού». 

Υπάρχει σε αυτό το σημείο τουλάχιστον από το 2014 και βρίσκεται σε υψόμετρο 1000 μέτρων από το επίπεδο της θάλασσας.

Πηγή: MarineTraffic.com

Το Δεκέμβριο του 2003 ξεκίνησε στη Τουρκία η ανάπτυξη σταθμών VTS από το Αιγαίο Πέλαγος προς τη θάλασσα του Μαρμαρά (γνωστή και ως Προποντίδα), και φτάνοντας έως και τη Μαύρη Θάλασσα. Στις 9 Ιουλίου του 2007 το δίκτυο αυτό εξοπλίστηκε και με δέκτες AIS, και το 2014 μπήκαν σε λειτουργία 27 σταθμοί βάσεως και 3 κέντρα επιχειρήσεων VTS με τη διαχείριση τους να γίνεται από το VTMC (Vessel Traffic Management Center, Κέντρο Διαχείρισης Κίνησης Πλοίων) της Άγκυρας.

Πηγή: DocPlayer.net

Αυτά που καταγράφουν οι σταθμοί AIS από αυτή την υποδομή είναι αναγνωριστικά, ονόματα, τύπους, μήκος και πλάτος, εκπέτασμα, και θέσης κεραίας των διερχόμενων πλοίων και τα δεδομένα χρησιμοποιούνται επίσημα για τις παρακάτω εφαρμογές.
  • Παρακολούθηση κίνησης πλοίων
  • Ασφαλής δρομολόγηση πλοίων στα λιμάνια
  • Έλεγχος ρύπανσης
  • Έκτακτες ανάγκες (π.χ. έρευνα και διάσωση)
  • Μελέτες/συλλογή πληροφοριών

Πηγή: Google.com


Παραπάνω βλέπετε μία δορυφορική καταγραφή του σταθμού VTS Αλικαρνασσού όπου από τις σκιές φαίνεται καθαρά ο μεγάλος δέκτης-κεραία AIS της υποδομής. 

Αυτός ο επανδρωμένος σταθμός βάσης VTS υπάγεται στο προαναφερθέν σύστημα διαχείρισης πληροφοριών θαλάσσιας κυκλοφορίας το οποίο είναι μέρος του δικτύου θαλάσσιας επιτήρησης. 

Αυτό το δίκτυο διοικείται από τη Γενική Διεύθυνση Παράκτιας Ασφαλείας υπό την ανωτέρα Διοίκηση Ακτοφυλακής της Τουρκίας.

Πηγή: Google.com (επεξεργασμένη)

Δυστυχώς δεν εντοπίσαμε σε ανοικτές πηγές φωτογραφίες από το εσωτερικού αυτού του σταθμού, αλλά ώστε να έχετε μία εικόνα, μπορείτε να φανταστείτε κάτι ανάλογο με αυτό που βλέπετε στη παρακάτω φωτογραφία από άλλο παρόμοιο σταθμό της τουρκικής ακτοφυλακής.

Πηγή: Wartsila.com


Αξίζει να αναφέρουμε ότι το η αρχιτεκτονική του δικτύου AIS της τουρκικής ακτοφυλακής έχει χαρτογραφηθεί από ειδικούς του χώρου και υπάρχει διαθέσιμη σε ανοικτές πηγές. 

Παραθέτουμε το σχετικό σχεδιάγραμμα στη συνέχεια. 

Ο σταθμός που μελετάμε εδώ είναι ένας εκ των 27 που αναφέρονται στη κάτω αριστερή γωνία.

Πηγή: ResearchGate.net


Παρότι δεν έχει άμεση στρατιωτική χρήση, αυτός ο σταθμός είναι πολύ σημαντικός καθώς παρακολουθεί τις κινήσεις πλοίων που εισέρχονται εις τη Τουρκία από το Αιγαίο Πέλαγος. 

Ελπίζουμε τα παραπάνω να σας δίνουν μία γενική εικόνα για το που βρίσκεται, την αποστολή του, το τρόπο λειτουργίας του, και το πως διασυνδέεται με το υπόλοιπο δίκτυο παρακολούθησης τη τουρκικής ακτοφυλακής.

Πηγή: Facebook.com/TrueHeading

Εάν γνωρίζετε περισσότερα για το συγκεκριμένο σταθμό, γράψτε μας στα σχόλια του άρθρου μας. Επίσης, εάν θα θέλατε να μάθετε περισσότερα για το δίκτυο AIS της τουρκικής ακτοφυλακής ή κάποιο ανάλογο θέμα γράψτε μας είτε στα σχόλια του άρθρου μας είτε σε προσωπικό μήνυμα μέσω της φόρμας επικοινωνίας.

Πηγή:defensegr.wordpress.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου