Το τελευταίο μήνυμα του υποβρυχίου San Juan
Αποκαλύπτει την αρχική αιτία
της έκρηξης που οδήγησε σε αυτή τη ναυτική τραγωδία.
Το τελευταίο μήνυμα του
υποβρυχίου San Jose το οποίο αποκάλυψε το Πολεμικό Ναυτικό της Αργεντινής πριν
από τρεις ημέρες δείχνει την αρχή μιας αλυσιδωτής αντίδρασης καταστροφικών
γεγονότων που οδήγησαν και στην τελική έκρηξη στο διαμέρισμα των τορπιλών.
Το μήνυμα του υποβρυχίου της
Αργεντινής που εξαφανίσθηκε στον Ατλαντικό Ωκεανό με 44 ναυτικούς ανέφερε
"...βραχυκύκλωμα και αρχή πυρκαγιάς..." όπως αποκάλυψε το
τηλεοπτικό δίκτυο A24 του Μπουένος Άιρες.
Το μήνυμα που εξέπεμψε στις 15
Νοεμβρίου το υποβρύχιο San Juan πριν χαθεί κάθε επαφή μαζί του έλεγε
συνολικά:
«Η είσοδος θαλασσινού νερού
από το σύστημα εξαερισμού προς το διαμέρισμα των μπαταριών 3 προκάλεσε
βραχυκύκλωμα και αρχή πυρκαγιάς».
«Οι μπαταρίες της πλώρης είναι εκτός λειτουργίας».
«Προς το παρόν πλέει σε κατάδυση»
«Οι μπαταρίες της πλώρης είναι εκτός λειτουργίας».
«Προς το παρόν πλέει σε κατάδυση»
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των
αξιωματικών του Ναυτικού της Αργεντινής, θαλασσινό νερό εισήλθε στο
υποβρύχιο από το σνόρκελ, το σωλήνα που επιτρέπει στο πετρελαιοκίνητα
ηλεκτροπαραγωγά ζεύγη σε υποβρύχια σαν το San Juan να λειτουργήσουν τις μηχανές
τους σε κατάδυση επιτρέποντας την έξοδο των αερίων καύσης και την είσοδο
φρέσκου αέρα.
το σύστημα snorkel του San Juan και τα διαμερίσματα που τροφοδοτεί με αέρα (πράσινο χρώμα) |
Το Πολεμικό Ναυτικό της
Αργεντινής είχε ανακοινώσει ότι το υποβρύχιο έκανε γνωστό ότι είχε αβαρία
στις μπαταρίες του, όμως κατόρθωσε να την ελέγξει.
Η τελευταία επικοινωνία
πραγματοποιήθηκε το πρωί της Τετάρτης 15 Νοεμβρίου, όταν το υποβρύχιο
βρισκόταν στον κόλπο του Σαν Χόρχε, 450 χιλιόμετρα ανοικτά των ακτών της
Αργεντινής.
Λίγο αργότερα καταγράφηκε υποθαλάσσια
έκρηξη που ανιχνεύθηκε στην περιοχή της τελευταίας θέσης του υποβρυχίου.
Μπαταρίες ένας
"ύπουλος" εχθρός του υποβρυχίου.
Το υποβρύχιο San Juan τύπου
TR1700 κατασκευάστηκε στη Δυτική Γερμανία και τέθηκε σε υπηρεσία στις 19
Νοεμβρίου 1985. Το San Juan υποβλήθηκε σε εργασίες εκσυγχρονισμού για τη μέση
διάρκεια ζωής του από το 2008 έως το 2013.
Ανάμεσα στις εργασίες περιλαμβάνονταν η τοποθέτηση καινούργιου ηλεκτροκινητήρα της SIEMENS καθώς επίσης επισκευή και "αναζωογόνηση" των μπαταριών του υποβρυχίου΄. Οι εργασίες αυτές έγιναν με τη επίβλεψη και τη τεχνική υποστήριξη της αμερικανικής εταιρείας HAWK η οποία ειδικεύεται σε μπαταρίες στρατιωτικών εφαρμογών και με την τεχνογνωσία ντόπιων τεχνικών.
Ανάμεσα στις εργασίες περιλαμβάνονταν η τοποθέτηση καινούργιου ηλεκτροκινητήρα της SIEMENS καθώς επίσης επισκευή και "αναζωογόνηση" των μπαταριών του υποβρυχίου΄. Οι εργασίες αυτές έγιναν με τη επίβλεψη και τη τεχνική υποστήριξη της αμερικανικής εταιρείας HAWK η οποία ειδικεύεται σε μπαταρίες στρατιωτικών εφαρμογών και με την τεχνογνωσία ντόπιων τεχνικών.
Ο ηλεκτροκινητήρας SIEMENS του San Juan |
Το San Juan διέθετε 960
στοιχεία μπαταριών τα οποία δημιουργούσαν τέσσερις συστοιχίες μπαταριών.
Φωτογραφία ντοκουμέντο. Οι 100 πρώτες μπαταρίες του San Juan κατά τις εργασίες επισκευής τους και αναζωογόνησης το 2009 |
Οι μπαταρίες αυτές βρίσκονταν
σε δύο διαφορετικά διαμερίσματα το ένα κάτω από τα δύο πετρελαιοκίνητα
ηλεκτροπαραγωγά ζεύγη και το άλλο στη πλώρη κάτω από την αποθήκη τορπιλών.
Οι μπαταρίες σε ένα υποβρύχιο
όπως αυτό του San Juan αλλά και παρόμοιων κλάσεων αποτελούν τη καρδιά του
συστήματος και θα πρέπει να είναι συνεχώς προσβάσιμες καλοσυντηρημένες και υπό
συνεχή έλεγχο.
Ο κίνδυνος που ελλοχεύει και ιδιαίτερα στα πιο παλιά μοντέλα μπαταριών είναι ότι κατά τη διάρκεια της φόρτισης εάν αυτή εξελιχθεί σε υπερφόρτιση θα έχουμε την έκλυση υδρογόνου από τα υγρά των μπαταριών. Το υδρογόνο ακόμη και σε χαμηλές συγκεντρώσεις είναι εύφλεκτο και ο παραμικρός σπινθήρας από τις καλωδιώσεις των μπαταριών θα οδηγήσει σε ανάφλεξη και πυρκαγιά.
Ο κίνδυνος που ελλοχεύει και ιδιαίτερα στα πιο παλιά μοντέλα μπαταριών είναι ότι κατά τη διάρκεια της φόρτισης εάν αυτή εξελιχθεί σε υπερφόρτιση θα έχουμε την έκλυση υδρογόνου από τα υγρά των μπαταριών. Το υδρογόνο ακόμη και σε χαμηλές συγκεντρώσεις είναι εύφλεκτο και ο παραμικρός σπινθήρας από τις καλωδιώσεις των μπαταριών θα οδηγήσει σε ανάφλεξη και πυρκαγιά.
Αυτό φαίνεται ότι συνέβη και
στο San Juan με μία πυρκαγιά που ξεκίνησε από τη συστοιχία μπαταριών Νο 3 με
αιτία το νερό που πέρασε μέσα από το σύστημα εξαερισμού(εκτίμηση του πληρώματος
του υποβρυχίου) και προκάλεσε βραχυκύκλωμα.
Στη συνέχεια εάν η πυρκαγιά δεν κατέστη δυνατόν να ελεγχθεί είναι εύκολο να οδήγησε σε ανάφλεξη και την Νο 4 συστοιχία η οποία βρισκόταν κάτω από την αποθήκη τορπιλών.
Από εκεί και πέρα και καθώς η απώλεια ενέργειας θα έπαιξε πρωταγωνιστικό ρόλο στη διαδοχική απώλεια συστημάτων το υποβρύχιο παγιδεύτηκε σε κατάδυση περιμένοντας το μοιραίο που εν άργησε να έρθει, την έκρηξη στο διαμέρισμα τορπιλών. ΝΤ
Στη συνέχεια εάν η πυρκαγιά δεν κατέστη δυνατόν να ελεγχθεί είναι εύκολο να οδήγησε σε ανάφλεξη και την Νο 4 συστοιχία η οποία βρισκόταν κάτω από την αποθήκη τορπιλών.
Από εκεί και πέρα και καθώς η απώλεια ενέργειας θα έπαιξε πρωταγωνιστικό ρόλο στη διαδοχική απώλεια συστημάτων το υποβρύχιο παγιδεύτηκε σε κατάδυση περιμένοντας το μοιραίο που εν άργησε να έρθει, την έκρηξη στο διαμέρισμα τορπιλών. ΝΤ
Πηγή: ο ΜΗΝΥΤΩΡ
.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου