Αυτό ήταν ένα πειραματικό αόρατο (stealth) σκάφος ειδικών
επιχειρήσεων των Σουηδικών ενόπλων δυνάμεων που δεν έγινε ιδιαίτερα
γνωστό. Πρώτη φορά μάθαμε γι’αυτό το 2015 και μέχρι και σήμερα υπάρχουν
πολύ περιορισμένα στοιχεία. Βάσει των διαθέσιμων στοιχείων θα γράψουμε
αυτό το άρθρο ώστε να κάνουμε πιο γνωστό αυτό το σκάφος και στο ελληνικό
κοινό.
Ο σχεδιασμός του είναι κάτι ξεχωριστό διότι συνδυάζει δύο διαφορετικούς τύπους σκαφών, ταχύπλοα και αερόστρωμνα (hovercraft). Παρότι πρώτη φορά εμφανίστηκε στο διεθνή τύπο το 2015, σύμφωνα με τις σουηδικές υπηρεσίες η ανάπτυξη του ξεκίνησε το 1991. Το σκάφος Smyge κατασκευάζεται από τη σουηδική εταιρία Karlskronavarvet AB και εικάζεται ότι υπάρχει μόνο ένα διαθέσιμο μέχρι σήμερα και χρησιμοποιείται μόνο για εκπαιδευτικούς και δοκιμαστικούς σκοπούς.
Λέγεται ότι είναι κατασκευασμένο σχεδόν αποκλειστικά από κέβλαρ και φάιμπεργκλας με σχεδιασμό που μειώνει το ίχνος του στα ραντάρ, απορροφά την υπέρυθρη ακτινοβολία, και έχει πολύ χαμηλά επίπεδα θορύβου. Οι επιφάνειες του έχουν μία ειδική επίστρωση και γωνίες ώστε να διασπούν τα σήματα των ραντάρ κάνοντας το «αόρατο», ενώ διαθέτει σύστημα ψύξης των καυσαερίων ώστε να μην αφήνει κάποιο θερμικό ίχνος. Τέλος, έχει υποβρύχια τζετ νερού για προώθηση με τα χαμηλότερα δυνατά επίπεδα θορύβου.
Όπως βλέπετε και από τη παραπάνω φωτογραφία, το 80% της καρίνας του σκάφους έχει φουσκωτούς σωλήνες τα οποία το ανασηκώνουν σαν αερόστρωμνα (hovercraft). Έτσι έχει μικρή επαφή με τη θάλασσα (μόνο οι δύο άκρες του), μειώνοντας ακόμα περισσότερο το ίχνος του και τις ανάγκες του για ισχύ. Αυτό έγινε κυρίως για να μη μπορεί να ενεργοποιήσει θαλάσσιες νάρκες που πυροδοτούνται από την αλλαγή στη πίεση του νερού. Επίσης, χάρη σε αυτό το σχεδιασμό είναι πιο ανθεκτικό στις υποβρύχιες εκρήξεις.
Για λόγους «αορατότητας» όλες του οι κεραίες είναι μηχανικά πτυσσόμενες ώστε να βγαίνουν μόνο όταν χρειάζεται. Στα τεχνικά, έχει μήκος 30.4 μέτρα και πλάτος 11.4 μέτρα με βάρος 142.2 τόννων. Η ταχύτητα του είναι άνω των 55 κόμβων και διαθέτει δύο πετρελαιοκινητήρες MCR των 2040kW που οδηγούν τα υποβρύχια τζετ νερού KaMeWa Waterjet «63» για τη προώθηση του. Για το φούσκωμα των ανεμιστήρων για το αερόστρωμνα (hovercraft) διαθέτει δύο πετρελαιοκινητήρες Scania DSI 14 των 460kW.
Το πλήρωμα του αποτελείται από 14 άτομα και το σκάφος διαθέτει ένα μεγάλο όγκο πυρός με τα ακόλουθα όπλα.
Σήμερα το σκάφος αυτό εμφανίζεται περιστασιακά στο χώρο της Ναυτικής Ακαδημίας της Σουηδίας αλλά δεν υπάρχουν πληροφορίες για το που και πως χρησιμοποιείται. Εάν γνωρίζετε περισσότερα σας προτρέπουμε να τα μοιραστείτε μαζί μας στα σχόλια του άρθρου.
Ο σχεδιασμός του είναι κάτι ξεχωριστό διότι συνδυάζει δύο διαφορετικούς τύπους σκαφών, ταχύπλοα και αερόστρωμνα (hovercraft). Παρότι πρώτη φορά εμφανίστηκε στο διεθνή τύπο το 2015, σύμφωνα με τις σουηδικές υπηρεσίες η ανάπτυξη του ξεκίνησε το 1991. Το σκάφος Smyge κατασκευάζεται από τη σουηδική εταιρία Karlskronavarvet AB και εικάζεται ότι υπάρχει μόνο ένα διαθέσιμο μέχρι σήμερα και χρησιμοποιείται μόνο για εκπαιδευτικούς και δοκιμαστικούς σκοπούς.
Λέγεται ότι είναι κατασκευασμένο σχεδόν αποκλειστικά από κέβλαρ και φάιμπεργκλας με σχεδιασμό που μειώνει το ίχνος του στα ραντάρ, απορροφά την υπέρυθρη ακτινοβολία, και έχει πολύ χαμηλά επίπεδα θορύβου. Οι επιφάνειες του έχουν μία ειδική επίστρωση και γωνίες ώστε να διασπούν τα σήματα των ραντάρ κάνοντας το «αόρατο», ενώ διαθέτει σύστημα ψύξης των καυσαερίων ώστε να μην αφήνει κάποιο θερμικό ίχνος. Τέλος, έχει υποβρύχια τζετ νερού για προώθηση με τα χαμηλότερα δυνατά επίπεδα θορύβου.
Όπως βλέπετε και από τη παραπάνω φωτογραφία, το 80% της καρίνας του σκάφους έχει φουσκωτούς σωλήνες τα οποία το ανασηκώνουν σαν αερόστρωμνα (hovercraft). Έτσι έχει μικρή επαφή με τη θάλασσα (μόνο οι δύο άκρες του), μειώνοντας ακόμα περισσότερο το ίχνος του και τις ανάγκες του για ισχύ. Αυτό έγινε κυρίως για να μη μπορεί να ενεργοποιήσει θαλάσσιες νάρκες που πυροδοτούνται από την αλλαγή στη πίεση του νερού. Επίσης, χάρη σε αυτό το σχεδιασμό είναι πιο ανθεκτικό στις υποβρύχιες εκρήξεις.
Για λόγους «αορατότητας» όλες του οι κεραίες είναι μηχανικά πτυσσόμενες ώστε να βγαίνουν μόνο όταν χρειάζεται. Στα τεχνικά, έχει μήκος 30.4 μέτρα και πλάτος 11.4 μέτρα με βάρος 142.2 τόννων. Η ταχύτητα του είναι άνω των 55 κόμβων και διαθέτει δύο πετρελαιοκινητήρες MCR των 2040kW που οδηγούν τα υποβρύχια τζετ νερού KaMeWa Waterjet «63» για τη προώθηση του. Για το φούσκωμα των ανεμιστήρων για το αερόστρωμνα (hovercraft) διαθέτει δύο πετρελαιοκινητήρες Scania DSI 14 των 460kW.
Το πλήρωμα του αποτελείται από 14 άτομα και το σκάφος διαθέτει ένα μεγάλο όγκο πυρός με τα ακόλουθα όπλα.
- Πτυσσόμενο όπλο 40 χιλιοστών τύπου Bofors
- Δύο πυραύλους RBS-15
- Δύο ελαφρές τορπίλες 400 χιλιοστών Saab Type 45
- Θαλάσσιες νάρκες
- Ανθυποβρυχιακό εξοπλισμό μάχης
- Ναρκαλιευτικό εξοπλισμό μάχης
Σήμερα το σκάφος αυτό εμφανίζεται περιστασιακά στο χώρο της Ναυτικής Ακαδημίας της Σουηδίας αλλά δεν υπάρχουν πληροφορίες για το που και πως χρησιμοποιείται. Εάν γνωρίζετε περισσότερα σας προτρέπουμε να τα μοιραστείτε μαζί μας στα σχόλια του άρθρου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου